Friday, June 25, 2010

ASY SYAHIID, AL HAQQ, KELEBIHAN LA ILAAHA ILLALLAH, BERSEDEKAH TIDAK MENGURANGKAN HARTA, KAFIR

Tazkirah Jumaat
28 Jun 2010 (12 Rejab 1431H)


FADHILAT ASMAUL HUSNA

51. ASY SYAHIID ERTINYA MAHA MENYAKSIKAN

“Ya Syahiid!” Apabila ada di kalangan anggota keluarga kita yang suka membangkang dan sebagainya, maka zikirkan sebanyak 319 x secara berterusan setiap malam sehingga si pembangkang akan sedar & berubah perangainya.

52. AL HAQQ ERTINYA MAHA BENAR

“Ya Haq”! Perbanyakkan zikir ini, InsyaAllah ianya sangat berfaedah sekali untuk menebalkan iman & taat di dalam menjalankan perintah Allah.


KELEBIHAN LA ILAAHA ILLALLAH

Rasulullah s.a.w. bersabda : “Sesiapa yang pada akhir kalimahnya mengucapkan “La ilaaha illallah” maka dia dimasukkan kedalam syurga” (HR. Hakim)

Rasulullah Salallahu ‘Alaihi Wassalam bersabda:Jibril telah datang kepada aku lalu berkata,”Sampaikanlah khabar gembira kepada umatmu, bahawa sesungguhnya sesiapa yang mati dengan tidak mempersekutukan Allah Subhanahu Wata’ala, maka dia akan masuk syurga.”

Aku bertanya, “Ya Jibril, sekalipun dia telah mencuri dan berzina?” Jibril menjawab, “Ya“.

Aku bertanya lagi, “Sekalipun dia telah mencuri dan berzina?. Jibril menjawab, “Ya“.

Aku bertanya lagi sekali, “Sekalipun dia telah mencuri dan telah berzina?”

Jibril menjawab, “Ya, dan sekalipun dia telah minum arak” [Riwayat Ahmad, Tirmidzi, Nasa'i dan Ibnu Hibban dari Abu Dzar]

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/06/18/kelebihan-la-ilaaha-illallah/


BERSEDEKAH TIDAK MENGURANGKAN HARTA

Sesungguhnya tidaklah dengan sedekah itu mengurangkan harta sebagaimana sabda baginda “Tidaklah berkurang harta itu dengan sedekah” (Hadith riwayat Tirmidzi).

Sebaliknya Allah akan mengganti setiap yang disedekahkan atau dikeluarkan zakat.

Saba [39] Katakanlah: Sesungguhnya Tuhanku memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya, dan menyempitkan baginya; dan apa sahaja yang kamu dermakan maka Allah akan menggantikannya, dan Dialah jua sebaik-baik Pemberi rezeki.

Rasulullah s.a.w. pernah bersabda yang bermaksud :” Tidak akan binasa harta yang dilaut ataupun didarat melainkan dengan menahan (tidak mengeluarkan) zakatnya.”

Hanya Syaitan yang membisikkan bahawa bersedekah itu menyebabkan kemiskinan sedangkan Allah menjanjikan keampunan bagi mereka yang bersedekah.

Baqarah [268] Syaitan itu menjanjikan (menakut-nakutkan) kamu dengan kemiskinan dan kepapaan (jika kamu bersedekah atau menderma) dan dia menyuruh kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut); sedang Allah menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripadaNya serta kelebihan kurniaNya dan (ingatlah), Allah Maha Luas limpah rahmatNya, lagi sentiasa Meliputi PengetahuanNya.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/06/18/bersedekah-tidak-mengurangkan-harta/


KAFIR

Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: Samada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman. (Baqarah:6) (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah materaikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. (Baqarah:7)

Kafir dari segi istilah bermaksud menyembunyikan, misalnya saji itu kafir, ia menyembunyikan lauk, serban itu kafir kerana ia menyembunyikan sebahagian kepala, malam itu kafir, ia menyembunyikan siang.

Kafir dari segi syarak pula bermaksud menyembunyikan kebenaran iaitu Allah sebagai tuhan, nabi dan rasul sebagai utusan, Hari Kiamat sebagai hari pembalasan.

Orang-orang kafir tidak percaya dan menyembunyikan 3 kebenaran ini yang terdapat di dalam Al-Quran iaitu Allah, nabi Muhammad dan Hari Kiamat. Bapa saudara Nabi iaitu Abu Talib dan Abu Jahal tahu tentang kebenaran kenabian Baginda, cuma mereka tidak menerima Al-Quran yang dibawa olehnya..

Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa apa yang mereka katakan itu akan menyebabkan engkau (wahai Muhammad) berdukacita; (maka janganlah engkau berdukacita) kerana sebenarnya mereka bukan mendustakanmu, tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat keterangan Allah (disebabkan kedegilan mereka semata-mata). (Al-:Anam:33)

Orang-orang kafir ini (yang kafir sejak azali lagi ) tetap tidak akan beriman walaupun diberikan peringatan dan amaran. Namun kita perlu terus berdakwah kerana kita tidak mengetahui apakah mereka akan mati dalam kafir atau dalam Islam. Rasulullah s.a.w. tetap berdakwah walaupun Baginda tahu bapa saudaranya tidak akan menerima Islam.

Kita hanya boleh menunjukkan jalan tetapi Allah jualah yang menyampaikannya.

Qasas [56] Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya dia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayat petunjuk (kepada memeluk Islam).

Kita juga adalah umat terbaik yang ditugaskan untuk berdakwah:

Ali-Imran [110] Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/06/21/kafir/

No comments: