Friday, August 8, 2008

SEJARAH MASJID JAMEK KUNDASANG

1. Masjid Jamek Kundasang mula dibina pada tahun 1982 semasa kerajaan parti BERJAYA memerintah negeri Sabah.

Masjid Jamek Pekan Kundasang sebelum pembesaran pada tahun 1999

2. Pengislaman beramai-ramai di akhir tahun 1970an dan awal 1980an (1978-1981) di Sabah khususnya DUN Kundasang telah diadakan. Memandangkan pertambahan jemaah yang semakin ramai, Putera Arab pada masa itu telah menderma sebanyak RM500,000.00 secara peribadi kepada Kerajaan Negeri Sabah di Istana Negeri Sabah, Kota Kinabalu untuk mendirikan masjid di Kg. Kundasang.


3. Ybhg. Datuk Mynoor Ginggor yang juga Pembantu Menteri Kewangan Negeri Sabah telah menyerahkan projek pembinaan masjid itu kepada MUIS dengan kerjasama Pejabat Daerah Ranau. Seluas 5 ekar telah diluluskan oleh pihak kerajaan melalui Jabatan Pertanian untuk tapak pembinaan masjid termasuklah kawasan letak kereta yang terletak di stesen pertanian Kundasang.




4. Pembinaan Masjid Jamek Kundasang telah tergendala pada tahun 1985 akibat kekalahan parti BERJAYA.

5. Memandangkan masjid ini sangat diperlukan dan diteruskan, Ybhg. Datuk Mynoor Ginggor kemudian telah berjumpa Ybhg. Datuk Seri Anwar Ibrahim pada tahun 1986, yang pada masa itu menjawat Timbalan Perdana Menteri Malaysia merangkap Menteri Kewangan supaya pembinaan masjid ini dapat diteruskan. DSAI telah meluluskan peruntukan RM500,000.00 untuk meneruskan pembinaan masjid ini.

6. Pada tahun 1987, pembinaan Masjid Jamek Kundasang diteruskan dan siap sepenuhnya pada tahun 1988.

7. Perasmiannya telah disempurnakan pada tahun 1988 oleh YBHG. Tan Sri Kasitah Gaddam yang pada masa itu menjawat Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri.

8. Pada tahun 1999, Tan Sri Kasitah Gaddam meluluskan pembesaran Masjid Jamek Kundasang sebanyak RM500,000.00 seperti yang kita lihat sekarang. Jumlah semua peruntukan ebanyak RM1.5 juta.

9. Kini tahun Julai 2008 berlaku perubahan landskap yang ketara di sekitar Masjid Jamek Kundasang dengan pembinaan jalanraya yang baru menuju ke Hotel Perkasa Kundasang.


10. Di bahagian bawah masjid sekarang ini, kerja-kerja menambak sedang dijalankan.


Sumber : YBHG. Datuk Mynoor Ginggor.

Nota : Sejarah ini akan sentiasa diupdate.

4 comments:

Jawaad said...

cam ni pulak sejarah2 masjid jamek baru sy tau o cgu...

Unknown said...

sy pun tau....

Hokage kundasang said...

hmm.....

fuadah_81@yahoo.com said...

assalamu alaikum. tuan ada sejarah berkenaan Sekolah Agama Negeri Pekan Kundasang?