Thursday, November 5, 2009

SELEPAS SUBUH, KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN, 5 MALAIKAT PENJAGA MANUSIA, HADIS : KUMPULAN KEBAIKAN

Tazkirah Jumaat
6 Nov 2009 (18 Zulkaedah 1430H)



SELEPAS SEMBAHYANG SUBUH


Jabir bin Samurah (RA) berkata, “Setelah solah subuh, biasanya Rasulullah (SAW) tetap duduk di tempat solahnya sehingga setelah matahari naik.” ( Sunan an-Nasai)
Ada juga diriwayatkan bahawa pahala duduk di tempat solah sehingga naik matahari adalah menyamai pahala jihad. Duduk di tempat solah sehingga naik matahari juga adalah satu jihad iaitu jihad melawan nafsu.

Selepas naik matahari, disunatkan pula Sembahyang Isyra’. Waktu Sembahyang Sunat Isyra’ ialah sekitar 15-20 minit selepas masuk waktu Syuruk. Pahalanya dikatakan menyamai pahala haji dan umrah, 3 kali diulangi oleh Baginda.

“Sesiapa yang bersolat Fajar (Subuh) berjemaah, kemudian duduk dan mengingati Allah sehingga matahari naik, kemudian bersolah 2 rakaat, akan mendapat ganjaran seperti Haji dan Umrah.” Dia berkata : Rasulullah saw berkata : “sempurna, sempurna, sempurna“.
Rasulullah saw. bersabda “Apabila seseorang itu kurang makan, penuhlah badannya dengan cahaya”

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/11/02/selepas-sembahyang-subuh


KELEBIHAN MEMBACA AL-QURAN

Rasulullah SAW telah bersabda “Apabila seorang hamba khatam qurannya, 60,000 malaikat berdoa untuknya “ (Riwayat Dailami)

Membaca Al-quran sememangnya berpahala besar,seperti dijelaskan diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas’ud R.A, Rasulullah SAW telah bersabda,“Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab ALLAH TAALA maka untuknya diberi satu ‘hasanah’ (kebaikan) sebagai ganjaran bagi huruf itu dan satu hasanah adalah sama dengan sepuluh pahala. Aku tidak berkata (’Alif, lam, mim) sebagai satu huruf tetapi (alif) adalah satu huruf, (lam) adalah satu huruf dan (mim) adalah satu huruf.”

Membaca Al-Quran di dalam sembahyang lebih pahalanya berbanding di luar sembahyang. Aishah r.anha meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,

“Membaca al-Quran dalam solah adalah lebih afdal daripada membaca al-Quran di luar solah. Membaca al-Quran di luar solah lebih afdal daripada tasbih dan takbir (memuji Allah swt). Tasbih adalah lebih afdal daripada sedekah, sedekah adalah lebih afdal daripada puasa dan puasa adalah penghalang daripada api neraka.” (Riwayat Baihaqi)

Disebut dalam hadith, mintalah dari Allah, akan datang satu zaman manusia membaca quran dan meminta dari manusia, misalnya meminta sedekah dengan membaca quran. Dan jikalau seseorang sentiasa membaca quran, Allah akan sempurnakan hajatnya sebelum dia meminta.

Abu Said r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “ Allah swt berfirman, “Jikalau sesiapa mendapati tidak ada masa untuk mengingatiKu dan berdoa kepadaKu kerana sibuk dengan al-Quran maka Aku mengurniakan kepadanya perkara yang terbaik yang Aku kurniakan kepada orang yang berdoa kepadaKu”. Ketinggian perkataan Allah swt ke atas segala perkataan adalah seumpama ketinggian Allah swt ke atas segala makhluk ciptaanNya.” (Riwayat Tirmizi, Darimi dan Baihaqi)

Disebut dalam hadith, bacalah quran, ambillah mana-mana ayat sekalipun untuk apa (tujuan) sekalipun, ianya mujarab. Syaratnya hendaklah dicukupkan bayaran zakat ayat itu, misalnya zakat Surah Al-Ikhlas (Qulhu wallah) ialah 70,000. Jadi untuk beramal dengan surah itu perlulah dicukupkan bilangan zakatnya sebelum digunakan.

Bacalah sekurang-kurangnya 100 ayat setiap hari, boleh juga diulang surah yang sama, misalnya Surah Al-Ikhlas (Qulhu wallah) sebanyak 25 kali, bersamaan 100 ayat.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/11/05/kelebihan-membaca-al-quran/


5 MALAIKAT MENJAGA SETIAP MANUSIA

Ulama berpendapat setiap manusia mempunyai 5 malaikat yang menjaganya iaitu:-
  • 2 Malaikat yang bertugas pada setiap 2 waktu sembahyang (Subuh dan Asar),
  • 2 malaikat menjaga amalannya dan
  • 1 malaikat Hafazah yang menjaganya dari sebarang kemalangan (sebelum tiba waktunya).
Ulama mengatakan Raqib dan Atid, dan Kiraman Katibin adalah 2 malaikat yang sama, cuma dalam quran dibezakan dari segi tugasnya.. Raqib dan Atid merekodkan percakapan manusia, Kiraman Katibin merekodkan perbuatan manusia.

Raqib dan Atid

Ma yalfidhu min qawlin illa ladayhi Raqibun Atid….Qaf [17] Semasa dua malaikat (yang mengawal dan menjaganya) menerima dan menulis segala perkataan dan perbuatannya; yang satu duduk di sebelah kanannya dan yang satu lagi di sebelah kirinya.[18] Tidak ada sebarang perkataan yang dilafazkannya (atau perbuatan yang dilakukannya) melainkan ada di sisinya malaikat pengawas yang sentiasa sedia (menerima dan menulisnya).

Kiraman Katibin

Al-Infitar [10] Padahal sesungguhnya, ada malaikat-malaikat yang menjaga dan mengawas segala bawaan kamu,[11](Mereka adalah makhluk) yang mulia (di sisi Allah), lagi ditugaskan menulis (amal-amal kamu) [12] Mereka mengetahui apa yang kamu lakukan.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/11/02/5-malaikat-menjaga-setiap-manusia/


HADIS : KUMPULAN KEBAIKAN

Daripada Abu Hurairah r.a, daripada Nabi SAW bersabda maksudnya: "Sesiapa yang melepaskan sesuatu kesusahan seorang mukmin dari kesusahan-kesusahan dunia Allah akan melepaskan darinya satu kesusahan dari kesusahan hari Akhirat dan sesiapa melapangkan seorang yang berada di dalam kesempitan Allah akan melapangkan untuknya di dunia dan di akhirat dan sesiapa yang menutup keburukan saudaranya maka Allah akan menutup keburukannya di dunia dan akhirat dan Allah pasti menolong hamba-Nya selagi mana hambanya menolong saudaranya. Dan sesiapa mengikuti satu jalan untuk mencari ilmu Allah akan memudahkan untuknya jalan ke syurga. Tidak berkumpul satu kaum di dalam rumah dari rumah-rumah Allah dan saling belajar dan mengajar antara satu sama lain melainkan turunlah ketenangan atas mereka, rahmat meliputi mereka, para malaikat mengerumuni mereka dan Allah akan menyebut (nama-nama) mereka di sisi-Nya. Dan sesiapa yang kurang amalannya maka nasab (keturunannya) tidak akan dapat menyempurnakannya." (Muslim)

http://dakwah2u.blogspot.com/2008/11/hadis-kumpulan-kebaikan.html

4 comments:

Radzi bin Osman said...

mohon share & copy

senangbelajar said...

Mohon copy dan share

Unknown said...

Salam Ukhuwah. Terima kasih berkongsi akhi. Banyak sangat rahsia dalam membaca Al Quran ini.

Kelebihan Membaca Al Quran

Anonymous said...

Alhamdulillah Terima kasih berkongsi ilmunya