Friday, June 18, 2010

AL-MAJID, Al-BAA'ITS, 4 PEMANGKIN KE SYURGA, PENGHULU ISTIGFAR

Tazkirah Jumaat
18 Jun 2010 (5 Rejab 1431H)


FADHILAT ASMAUL HUSNA

49. Al-Majiid – Yang Maha Mulia dan Maha Luhur.

“Ya Majiid!” Untuk ketenteraman keluarga di mana setiap anggota keluarga sentiasa menyayangi & menghormati & khasnya kita sebagai ketua keluarga, maka amalkan zikir ini sebanyak 99 x, sesudah itu hembuskan kedua belah tapak tangan & usap ke seluruh muka. InsyaAllah semua anggota keluarga kita akan menyayangi & menghormati kita sebagai ketua keluarga.

50. Al-Baa’its – Maha membangkitkan makhlukNya dihari kemudian.

“Ya Baa’its!” Zikirkan sebanyak 100 x dengan meletakkan kedua tangan ke dada, InsyaAllah akan memberi kelapangan dada dengan ilmu & hikmah.

4 PEMANGKIN KE SYURGA

Rasulullah s.a.w. bersabda “Berkata-katalah dengan baik, sebarkanlah salam, dan hubungkanlah silaturrahim serta sembahyanglah di malam hari ketika orang sedang tidur, maka kamu akan masuk syurga dengan selamat sejahtera.

1) Berkata-katalah dengan baik.

Bercakaplah perkara-perkara yang baik, dengan lemah-lembut, tidak menyakiti orang lain, tidak menyindir, tidak sengaja menimbulkan kemarahan atau menyinggung perasaan. Lidah jugalah yang membawa tuannya ke neraka.

Rasulullah (sallallahu alaihi wasalam) ditanya tentang apakah (penyebab) yang paling banyak membawa manusia masuk syorga, lalu jawab baginda: Taqwa kepada Allah dan akhlak yang mulia. Dan beliau ditanya pula tentang apakah (penyebab) yang paling banyak membawa manusia ke neraka, jawab baginda: Dua rongga: mulut dan faraj (kemaluan). [Hadis Sahih Riwayat Tarmidzi]

2) Sebarkanlah salam.

Berilah salam terutamanya kepada sesama Islam dan sesama jantina kerana salam menimbulkan kasih sayang. Dalam sebuah hadith yang diriwayatkan Imam Muslim tentang salam.

“Kamu tidak akan masuk syurga, sehingga kamu beriman. Kamu tidak akan beriman, sehingga kamu saling menyayangi. Mahukah aku tunjukkan kepada kamu semua, sesuatu yang dengan melakukannya, maka akan wujud rasa sayang-menyayangi? Tebarkan salam”

3) Hubungkanlah silatur-rahim.

Hubungkanlah silatur-rahim dan berbaiklah dengan keluarga, jiran dan orang-orang kafir sekalipun kerana umat Islam adalah umat pilihan yang harus menunjukkan contoh yang baik.

Baqarah [143] Dan demikianlah (sebagaimana Kami telah memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad) satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu layak menjadi orang yang memberi keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah)

Bertegur sapa dan tolong menolonglah. Rahim juga adalah nama Allah yang bermaksud maha mengasihani. Dalam hadith disebut, orang yang paling sensitif rasa kasihan belasnya paling dikasihani oleh Allah.

4) Sembahyanglah di malam hari ketika orang sedang tidur.

Antara perangai-perangai orang yang masuk syurga ialah:

Sajadah [16] Mereka merenggangkan diri dari tempat tidur, (sedikit sangat tidur, kerana mengerjakan sembahyang tahajud.

Orang-orang soleh yang terdahulu sebelum kita sangat sedikit tidur mereka. Ada yang 40 tahun tidak pernah tidur malam kerana malamnya dipenuhi dengan solat malam.

Ad-Dhariyat [17] Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja: Masa dari waktu malam, untuk mereka tidur.

Kerana itu syurga kelas VIP banyak dipenuhi orang-orang terdahulu dan sedikit sahaja dari golongan kemudian..Sullatun minal awwalin wa qolilun minal akhirin.

Ar-Rahman [12](Tinggal menetap) di dalam Syurga-syurga yang penuh nikmat.[13](Di antaranya) sekumpulan besar dari umat-umat manusia yang terdahulu; [14] Dan sebilangan kecil dari orang-orang yang datang kemudian

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/06/11/4-pemangkin-ke-syurga/


PENGHULU ISTIGFAR

“Sesiapa yang mengucapkannya pada siang hari (pagi) dengan penuh keyakinan dengannya ) lalu dia meninggal dunia pada hari tersebut sebelum petang maka dia dari kalangan ahli syurga. Dan sesiapa yang mengucapkannya pada waktu malam (petang) dengan penuh keyakinan dengannya lalu dia meninggal dunia maka dia dari kalangan ahli syurga.” (Riwayat Imam al-Bukhari).

Ya Allah, Engkaulah Rabbku tiada Tuhan yang layak disembah melainkan Engkau. Engkau telah menciptakan aku dan aku adalah hambaMu. Dan aku tetap di atas perjanjian dan taatsetia terhadapMu dengan segala kemampuanku. Aku berlindung denganMu daripada kejahatan yang aku lakukan. Aku mengakui segala nikmatMu kepadaku dan aku mengakui dosa yang aku lakukan, Oleh itu ampunilah dosaku. Sesungguhnya tiada yang dapat mengampunkan dosa-dosa melainkan Engkau.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/05/24/penghulu-istigfar/

No comments: