Friday, February 19, 2010

AL GHAFFAARU, AL QAHHAARU, IMAM GHAZALI DAN NABI MUSA, SEDIA AMAL SEBELUM MAUT, BADAL HAJI

Tazkirah Jumaat
19 Feb 2010 (5 RABIUL AWAL 1431H)


FADHILAT ASMAUL HUSNA

15. AL GHAFFAARU Ertinya Maha Mengampuni

KHASIATNYA: ”Ya Ghaffaar!” sambil beri’tikaf (diam dalam masjid dalam keadaan suci) bacalah zikir ini sebanyak 100 x sambil menunggu masuknya waktu solat Jumaat, InsyaAllah akan diampunkan dosa-dosa kita.

16. AL QAHHAARU Ertinya Yang Maha Keras / Maha Menundukkan

KHASIATNYA: Apabila dibaca tiap-tiap hari dan malam sebanyak 306 kali atau lebih, InsyaAllah keluar dari hatinya cinta dunia dan kebesaran barang lain daripada Allah s.w.t. dan zahir baginya pertolongan Allah s.w.t. atas musuhnya & InsyaAllah orang-orang yang selalu memusuhi kita akan sedar & tunduk akhirnya.

Barangsiapa yang adanya hajat lalu berzikir 100 kali kemudian mengangkat kedua tangannya dan membuka akan kepalanya, Insyaallah ditunaikan hajatnya.


KISAH IMAM GHAZALI DAN NABI MUSA

Dalam sebuah hadith disebut “ulama-ulama dikalangan umatku seperti nabi-nabi Bani Israel”. Ertinya walaupun sudah tiada nabi selepas kewafatan Nabi Muhammad s.a.w., namun ulama dikalangan umatnya tetap mendapat pahala sama seperti nabi dikalangan Bani Israel sekiranya mereka menjalankan tugas dengan baik.

Diceritakan bahawa Imam Ghazali (ulama dikalangan umat Nabi Muhammad s.a.w) pernah bertemu dengan Nabi Musa as (nabi dikalangan Bani Israel) di alam arwah.

Nabi Musa bertanya kepadanya ” Siapa namamu ?

“Imam Ghazali menjawab ” Namaku Muhammad bin Muhammad bin Muhammad Al Ghazali”.

Nabi Musa marah dan berkata kepadanya ” Saya tidak tanya nama bapamu dan datukmu, saya tanya siapa namamu”.

Imam Ghazali berkata ” Jika saya bersalah kepadamu saya minta maaf, tetapi kamu telah bersalah kepada Allah dan kamu tidak meminta maaf”.

Nabi Musa sangat terkejut dan berkata ” Apa salahku kepada Allah?”

Imam Ghazali menjawab ” bukankah Allah telah bertanya kepadamu : “Dan apa (bendanya) yang di tangan kananmu itu wahai Musa? (To-Ha:17) , seharusnya kamu cukup menjawab ditangan kananku adalah tongkat, tapi kamu menjawab panjang lebar:

Nabi Musa menjawab: Ini ialah tongkatku; aku bertekan atasnya semasa berjalan, dan aku memukul dengannya daun-daun kayu supaya gugur kepada kambing-kambingku dan ada lagi lain-lain keperluanku pada tongkat itu. (To-Ha:18)

Nabi Musa berkata “Tuhan itu adalah kekasih kita, maka aku mengambil peluang itu untuk bercakap panjang lebar dengannya. Imam Ghazali pula mengatakan “Begitulah aku, kamu juga adalah kekasih aku, maka aku juga mengambil kesempatan untuk bercakap panjang lebar denganmu”.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/02/08/kisah-imam-ghazali-dan-nabi-musa


SEDIA AMAL SEBELUM MAUT

Al-Munafiqun [10] Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya:

Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh.

Al-Munafiqun [11] Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali akan melambatkan kematian seseorang (atau sesuatu yang bernyawa) apabila sampai ajalnya dan Allah Amat Mendalam PengetahuanNya mengenai segala yang kamu kerjakan.

Allah maha mengetahui jika dilambatkan kematian pun mereka tetap tidak akan melakukan amal soleh. Di dalam ayat yang lain:

Al-Mukminun [99] Kesudahan golongan yang kufur ingkar itu apabila sampai ajal maut kepada salah seorang di antara mereka, berkatalah ia: Wahai Tuhanku, kembalikanlah daku (hidup semula di dunia)

Al-Mukminun [100] Supaya aku mengerjakan amal-amal yang soleh dalam perkara-perkara yang telah aku tinggalkan .

Tidak! Masakan dapat?

Sesungguhnya perkataannya itu hanyalah kata-kata yang dia sahaja yang mengatakannya, sedang di hadapan mereka ada alam barzakh (yang mereka tinggal tetap padanya) hingga hari mereka dibangkitkan semula (pada hari kiamat).

Az-Zumar [58] Atau berkata semasa dia melihat azab: Kalaulah aku dapat kembali ke dunia, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang mengerjakan kebaikan![59] (Kata-kata yang tersebut ditolak oleh Allah dengan firmanNya): Bahkan telahpun datang kepadamu ayat-ayat petunjukKu (melalui RasulKu), maka engkau telah mendustakannya serta engkau berlaku sombong angkuh mengenainya dan engkau telah menjadikan dirimu dari orang-orang yang kufur ingkar!


BADAL HAJI

Soalan: Bolehkah seseorang itu melakukan ibadat haji untuk ibu atau bapanya yang telah meninggal?

Jawapan: Ibadat haji boleh dilakukan untuk ibu atau bapanya samada yang telah mati ataupun yang masih hidup, ini dikenali sebagai badal haji. Di dalam mazhab Syafie, seorang yang hendak melakukan badal haji itu hendaklah melakukan ibadat haji bagi dirinya sendiri terlebih dahulu. Di dalam mazhab Hanafi pula tidak disyaratkan begitu.

“Seorang perempuan daripada puak Khath’am telah datang (menemui Rasulullah S.A.W.) dan bertanya: Wahai Rasulullah, sesungguhnya ibadat haji telah difardhukan oleh Allah S.W.T. ke atas hamba-hamba-Nya ketika bapaku telah berusia lanjut dan tidak mampu lagi untuk berada di atas tunggangan (untuk bermusafir mengerjakan ibadat haji), adakah dia wajib menqadha’kannya dengan cara aku lakukan ibadat haji tersebut bagi pihaknya? Rasulullah S.A.W. bersabda: Ya.”

“Seorang perempuan daripada puak Juhainah telah datang menemui Rasulullah S.A.W. dan berkata: Sesungguhnya ibuku telah bernazar untuk mengerjakan ibadat haji, tetapi tidak sempat menunaikannya sebelum dia meninggal dunia, adakah aku boleh mengerjakan ibadat haji itu bagi pihaknya? Rasulullah S.A.W. bersabda: Ya, tunaikanlah ibadat haji itu bagi pihaknya. Apakah pandanganmu jika ibumu mempunyai hutang, sudah tentu kamu akan melangsaikan hutang tersebut (bagi pihaknya). Langsaikanlah hutang (dari segi ibadat) kepada Allah, sesungguhnya hutang kepada Allah adalah lebih patut untuk kamu langsaikan.” [ ]

No comments: