Friday, February 12, 2010

AL BAARI, AL MUSAWWIR, Riak, Apabila Mati Seorang Manusia, Sembahyang Hubungan Dgn Allah

Tazkirah Jumaat
12 Feb 2010 (27 Safar 1431H)



FADHILAT ASMAUL HUSNA

13. AL BAARI-U Ertinya Yang Menerbitkan Makhluk/Yang Mengadakan Dari Tiada.

KHASIATNYA: Ya Baari’ Barangsiapa yang berzikir pada siang hari sebanyak 100 kali, Insyaallah ia akan selamat dari kebinasaan dan tidak akan merasa takut ia didalam kubur, dan barangsiapa berada didalam kesukaran atau sedang sakit, dibaca pada malam hari selama 7 malam berturut-turut dan pada tiap-tiap malam dibaca 100 kali, InsyaAllah kita akan terlepas dari kesukaran & sembuh dari penyakit tersebut.

14. AL MUSAWWIRU Ertinya Yang Merupakan Makhluk/Yang Membuat Bentuk.

KHASIATNYA: ”Ya Musawwir” sekiranya seorang isteri yang sudah lama belum mempunyai anak, maka cubalah ikhtiar ini dengan berpuasa selama 7 hari dari hari Ahad hingga Sabtu. Di waktu hendak berbuka puasa, ambil segelas air & dibacakan “Ya Musawwir” sebanyak 21 x, kemudian diminum air tersebut untuk berbuka puasa. Bagi suami, hendaklah berbuat perkara yang sama tetapi hanya dengan berpuasa selama 3 hari. Kemudian pada waktu hendak berjimak, bacalah zikir ini sebanyak 10 x, InsyaAllah akan dikurniakan anak yang soleh.

Barangsiapa yang berzikir sebanyak 336 kali atau lebih, maka InsyaAllah akan menjadi baik segala perbuatannya atau apa yang dikerjakannya.


RIAK

Riak dalam beribadah adalah satu daripada syirik kecil kerana sesorang itu menyembah Allah tetapi melakukan ibadah itu tidak 100 peratus kerana Allah. Riak boleh menghilangkan pahala ibadah seseorang.

Al-Kahfi [110] ….Oleh itu, sesiapa yang percaya dan berharap akan pertemuan dengan Tuhannya, hendaklah dia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah dia mempersekutukan sesiapapun dalam ibadatnya kepada Tuhannya

Semua ibadah adalah hak milik Allah kerana DIA yang mencipta dan menganjurkannya. Maka kita tidak boleh riak iaitu melakukan ibadah untuk menunjuk-nunjuk kepada orang lain, sepertimana dilakukan oleh golongan munafik.

An-Nisa [142]…. Mereka pula apabila berdiri hendak sembahyang, mereka berdiri dengan malas. Mereka (hanya bertujuan) riak (memperlihatkan sembahyangnya) kepada manusia (supaya disangka bahawa mereka orang yang beriman) dan mereka pula tidak mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang) melainkan sedikit sekali (jarang-jarang). .

Orang Islam disuruh melakukan ibadah dengan niat yang ikhlas kerana Allah semata-mata. Ikhlas adalah perasaan hati. Kita tidak dibenarkan menggunakan ibadat kepada Allah untuk tujuan lain misalnya untuk menunjuk-nunjuk, inilah dinamakan riak.

Al-Bayyinah [5] Pada hal mereka tidak diperintahkan melainkan (hanya) supaya menyembah Allah S.W.T. dengan mengikhlaskan Ibadat kepadanya, lagi teguh di atas kesucian batin (Tauhid) dan seterus ayat tersebut.”

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/02/11/riak/


APABILA MATI SEORANG MANUSIA

Rasulullah SAW bersabda :“Apabila mati seorang manusia, terputuslah amalannya kecuali tiga perkara. Sedekah jariah, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang berdoa untuknya

Apabila kita meninggal dunia, terputuslah amalan kita secara praktikalnya kerana kita sudah tidak boleh beribadah lagi. Tiada lagi sembahyang, puasa dan lain-lain. Yang masih ada hanyalah tiga perkara itu.

Sedekah jariah ertinya, sedekah yang mengalir. Ertinya bahan sedekah kita itu, selama ia masih diguna dan dimanfaatkan, walaupun kita telah meninggal dunia, pahalanya tetap mengalir masuk dalam akaun kita. Contohnya, bersedekah untuk membina masjid, menderma sajadah, membeli buku pelajaran dan sebagainya.

Ilmu yang baik yang diperturunkan itu juga menjadi amal jariah (amal yang mengalir pahalanya walaupun setelah kita meninggal dunia) Begitu juga ilmu dan perbuatan yang tidak baik, seseorang menanggung dosa dari ilmu yang diajarnya atau kesan perbuatannya. Kata Imam Ghazali ” orang yang bernasib baik ialah orang yang dosanya berhenti setelah dia meninggal”

Yassin [12]…dan Kami tuliskan segala yang mereka telah kerjakan serta segala kesan perkataan dan perbuatan yang mereka tinggalkan dan (ingatlah) tiap-tiap sesuatu kami catatkan satu persatu dalam Kitab (ibu Suratan) yang jelas nyata

Perkara yang ketiga ialah anak soleh yang berdoa untuknya. Walaupun hadith ini cuma menyebut tentang anak yang berdoa untuk bapanya, ia tidak menafikan doa seorang anak untuk ibunya, datuknya, neneknya, doa di antara adik beradik dan doa seorang suami kepada isteri atau sebaliknya, sepertimana firman Allah yang mengajar kita supaya berdoa kepada para senior:

Hasyr [10] Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/02/08/apabila-mati-seorang-manusia


SEMBAHYANG HUBUNGAN PERIBADI DENGAN ALLAH

Sembahyang itu adalah munajat, iaitu “personal contact” atau hubungan peribadi dengan Allah dan kontrak sembahyang wajib ialah 5 waktu sehari semalam. Nabi Musa perlu ke Bukit Thur untuk bermunajat kepada Allah. Umat Nabi Muhammad s.a.w. tidak perlu ke mana-mana kerana mereka boleh sembahyang di mana sahaja, walaupun di rumah masing-masing untuk bermunajat kepada Allah. Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:“Sesungguhnya orang sedang sembahyang sedang munajat kepada Tuhannya ….. (diriwayatkan oleh Imam Ahmad).

Sembahyang adalah hubungan peribadi manusia dengan Allah (hablun minallah). Al-Ankabut [45]…..sesungguhnya sembahyang itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar.

Umat terdahulu cuma sembahyang dua waktu sehari semalam (sebelum naik matahari dan selepas jatuh matahari). Allah sayang kita umat Muhammad s.a.w., bagi kontrak solat 5 waktu. (seperti kontrak dunia, lagi banyak kerjanya, lagi banyak bayaran). Lebih banyak waktu sembahyang bererti lebih kerap kita menemui Allah dan lebih rapatlah hubungan peribadi dengan Allah. Seperti di dunia ini, manusia yang selalu bertemu dengan para VIP biasanya lebih rapat dengan mereka. Selain itu syurga juga dipenuhi oleh majoriti umat Muhammad s.a.w. [ ]

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/12/28/sembahyang-itu-hubungan-peribadi-manusia-dengan-allah/

No comments: