Thursday, October 3, 2013

Tazkirah Jumaat 2 Ogos 2013 : Asmaul Husna ke 5. AL – QUDDUUS (MAHA SUCI), Qiamullail hidupkan malam Ramadan


Tazkirah Jumaat
2 Ogos 2013/24 Ramadhan 1434H

Asmaul Husna ke 5. AL – QUDDUUS (MAHA SUCI)

Kekuatan Al-Qudduus

Di dalam tasbih terkandung pemurnian tauhid, hanya satu kekuatan yaitu Allah. Cobalah konsentrasikan seluruh daya dan cipta dalam keheningan hanya kepada Allah, maka dalam keramaian anda akan mendapatkan pencerahan dari Allah. Bebaskan diri persekutuan dengan syaitan , anda akan terhindar dari keruwetan. Jernihkan hati dari was-was dan sakwasangka, anda akan tentram dan mampu menembus tirai kegelapan. Untuk mendapatkan kekuatan diri dari nama Al-Qudduus, kita harus memurnikan niat dan tujuan, membersihkan diri dari seluruh perbuatan yang menjadi penghambat kemajuan. Buatlah hati anda ikhlas melakukan pekerjaan.

Tauladan Al-Qudduus

Tauladani nama Al-Quddduus, yaitu dengan membersihkan diri dari sifat-sifat yang tidak disukai Allah, bersihkan hati dari kemusyrikan, dari sifat takabur, dari riya’, murnikan niat karena Allah, anda akan disebut ABDUL QUDDUUS, hamba Tuhan Yang Disucikan. Jadilah Saudara sebagai hamba Al-Qudduus, Allah yang akan memberikan nikmat hidup.

Khasiat Al-Qudduus

• Seorang yang telah bersih hatinya bila membaca “Yaa Qudduus” sebanyak 100 kali sehari, hatinya akan terbebas dari semua pikiran dan Perhatian yang menimbulkan kesulitan, kekhawatiran dan penderitaan.

• Amalkan hadist di bawah ini dengan konsisten dan istiqamah yaitu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Dawud dari Aisyah bahwa Rasulullah Saw jika bangun dari malam selalu membaca zikir dan doa seperti di bawah ini, sesudah itu beliau memulai shalat.

1. Allahu Akbar (Allah Maha Besar) 10 Kali

2. Alhamdulillah (Segala Puji Bagi Allah) 10 Kali

3. Subhanallah wabihamdihi (Maha Suci Allah, dengan memuji-Nya) 10 kali

4. Subhaanal malikil qudduus (Maha suci Allah Yang Maha Raja, Yang Maha Suci) 10 Kali

5. Astaghfirullaah al-azhiim (Aku mohon ampun kepada Allah Yang Maha Agung) 10 kali

6. Laa ilaaha illalaah (Tidak ada Tuhan selain Allah) 10 Kali

7. Allahumma innii a’uudzu bika min Dhiiqid dun-yaa wa dhiiqi yaumil qiyaamah (Yaa Allah sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari sempitnya hidup, dan sempitnya hari kiamat) 10 Kali.

Barang siapa yang membaca doa tersebut setiap malam, maka Allah akan menjamin hidupnya, tidak menemukan kesulitan dan kesempitan dalam mencari rezeki, hidup terasa lapang, jalan kemudahan membentang sepanjang hayat, dan di hari kiamat urusanya dilancarkan.

• Barang siapa yang sehabis sholat jum’at menyiapkan hidangan lalu berzikir membaca:

“Subbuuhun qudduusun rabbul malaaikati warruuh”.

Kemudian dimakan, maka Allah membuka hatinya untuk selalu beribadah, dan Allah akan menyelamatkan dari berbagai bencana.

http://nuril-qalbia.blogspot.com/2011/06/asmaul-husna-ke-5-al-qudduus-maha-suci.html


Qiamullail hidupkan malam Ramadan

Ramadan awalnya adalah rahmat, pertengahannya pengampunan dan akhirnya adalah pembebasan daripada api neraka sewajarnya disempurnakan dengan melunaskan ibadah wajib serta memperbanyakkan lagi ibadah sunat bagi meraih ganjaran pahala berlipat kali ganda.
Pada fasa sepuluh terakhir Ramadan, Allah SWT menyediakan malam yang lebih mulia berbanding seribu bulan iaitu lailatulqadar. Pada malam inilah al-Quran diturunkan untuk dijadikan sebagai panduan dan pedoman bagi seluruh umat Islam mengemudi bahtera kehidupan di dunia.
"Carilah lailatulqadar pada 10 malam terakhir. Jika seseorang kamu lemah atau tidak mampu, janganlah dia kalah (putus asa) mencarinya pada baki taujuh malam terakhir"

Sebahagian ulama berpendapat al-Qadar bermaksud pengagungan. Lailatulqadar bermaksud malam yang memiliki keagungan kerana telah diturunkan al-Quran pada malam berkenaan, turunnya malaikat, melimpah rahmat dan keampunan serta pada malam itu Allah SWT ammenganugerahkan keagungan dan kemuliaan kepada mereka yang melakukan ibadah.

Mereka yang benar-benar beriman kepada Allah SWT dan sentiasa istiqamah melakukan ibadah sepanjang Ramadan, pastinya mereka tidak akan terlepas untuk menemui malam lebih mulia daripada seribu bulan ini.

Baginda SAW bersabda: “Carilah lailatulqadar pada 10 malam terakhir. Jika seseorang kamu lemah atau tidak mampu, janganlah dia kalah (putus asa) mencarinya pada baki tujuh malam terakhir.” (Hadis riwayat Muslim)

Melewati sepuluh terakhir Ramadan, Rasulullah SAW akan mencari lailatulqadar dan menyeru sahabat Baginda supaya turut serta mencarinya dengan menghidupkan malam berkenaan beribadah (qiamullail).
Bahkan, Baginda juga akan mengejutkan ahli keluarganya dengan harapan supaya dapat memperoleh lailatulqadar yang penuh keistimewaan dan keberkatan.

Sesungguhnya ibadah qiamullail adalah kegemaran Rasulullah SAW dan sahabat Baginda. Ummul Mukminin Saidatina Aishah berkata: “Janganlah kamu meninggalkan ibadah qiamullail kerana Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkannya. Apabila Baginda sakit atau keletihan, Baginda bersolat dalam keadaan duduk.”

Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang menghidupkan malam pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan kesedaran, diampunkan baginya dosa-dosanya yang telah lalu.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Diriwayatkan Saidina Umar al-Khattab mengerjakan solat malam sehingga sampai separuh malam. Kemudian beliau mengejutkan keluarganya supaya mendirikan solat dengan berkata: “Solat, solat” sambil membaca ayat 132 daripada surah Taha yang bermaksud: “Perintahkanlah keluargamu mendirikan solat dan bersabarlah kamu dalam mengerjakannya. Kami tidak meminta rezeki daripadamu, malah Kami yang memberikan rezeki kepadamu. Kesudahan (yang baik) itu adalah bagi orang yang bertakwa.”

Sewajarnya teladan yang ditunjukkan Rasulullah SAW dan sahabat Baginda dalam menghayati Ramadan serta sepuluh malam terakhir dijadikan pedoman kepada seluruh umat Islam hari ini.

Pedoman ditunjukkan Baginda jelas memberi gambaran betapa tinggi dan bernilai detik terakhir Ramadan yang sedang kita lewati saat ini. Mudah-mudahan masih belum terlambat untuk kita terus beristiqamah melaksanakan ibadah hingga ke penghujung Ramadan bagi memperoleh lailatulqadar.

http://www.bharian.com.my/articles/QiamullailhidupkanmalamRamadan/Article/

No comments: