Sunday, November 4, 2012

GANJARAN KEBAIKAN, 12 PENYEBAB TERBINALAH ISTANA KITA DI SYURGA, KELEBIHAN QULHUWALLAH (SURAH AL-IKHLAS), Tak Pernah Solat? Dah lama tinggal Solat?


Tazkirah Jumaat
5 Okt. 2012 (19 Zulkaedah 1433H)

MOTIVASI DARIPADA HADIS NABI SAW
GANJARAN KEBAIKAN
(DARIPADA USTAZ MOHAMAD RAZI BIN HAJI ZULKIFLI, BENTONG, PAHANG DARUL MAKMUR)

Daripada Abu mas’ud al Ansari r.a., Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:
“Sesiapa yang menunjukkan kepada kebaikan, dia mendapat ganjaran amalannya itu dan ganjaran seumpama orang yang mengikutinya.”
(Riwayat Muslim)

Pengajaran : Tunjukkan teladan yang baik supaya teladan itu diikuti oleh orang yang melihatnya.

(Sumber: Buat diri ku yang mudah lupa 101 rekreasi hati, Zahazan Mohamad, Nik Wafdi Nik Jaafar)


12 PENYEBAB TERBINALAH ISTANA KITA DI SYURGA

1- Sesiapa membina masjid dengan Ikhlas serta mengharapkan Keredhaan Allah SWT, Allah akan membalasinya sebagaimana pengorbanannya terhadap Allah SWT.

2- Sesiapa memberi sumbangan untuk pembinaan Rumah Allah SWT, Allah SWT akan membina sebuah rumah untuknya didalam Syurga.

3- Sesiapa menunaikan solat sunat 10 rakaat setiap hari selain daripada solat fardhu, Allah SWT akan membina sebuah rumah didalam Syurga.

4- Sesiapa memberi ruang untuk orang lain menunaikan solat dalam keadaan kesempitan, Allah membina sebuah Rumah untuknya di dalam syurga.

5- Melalui zikruallah terbinalah mahligai disyurga. Apabila seseorang hamba berhenti dari berzikir maka malaikat berhenti membina mahligai itu. Dan apabila ditanya "Mengapa kamu berhenti membina mahligai sifulan itu?" Mereka menjawab "Perbelanjaan belum tiba lagi"

6- Sesiapa mengalah dalam sesuatu perkara sedangkan ia di pihak yang benar maka Allah membina untuknya sebuah rumah di dalam Syurga.

7- Sesiapa bergurau dengan cara benar maka Allah SWT akan membina untuknya sebuah Rumah ditempat yang paling tinggi di dalam Syurga.

8- Sesiapa memasuki pasar lalu membaca doa di atas, Allah SWT akan menulis untuknya sejuta pahala, menghapus sejuta dosa serta membina sebuah rumah untuknya di dalam Syurga.

9- Disyurga mereka yang menghafal al-quran akan membaca hafalan mereka,setiap satu ayat yang mereka hafal mereka akan menaiki satu tingkat syurga, dan apabila habis hafalan mereka maka ada yang berkata "Jika kamu menghafal lebih lagi nescaya kami akan membenarkan kamu menaiki ke tingkat yang lebih tinggi."

10- Sesiapa berada di dalam majlis yang berselawat kepada Rasulullah SAW akan mendapat sepuluh ganjaran, Rasulullah akan mengunjungi setiap orang di dalam Syurga dan akan membalas setiap hamba yang berselawat ke atasnya yang berada dalam majlis.

11- Sesiapa membaca tahlil di atas setiap pagi maka nilainya lebih baik daripada menderma dengan emas dan wang ringgit, dan akan mendapat pahala seperti membebaskan 10 orang hamba, ditulis untuknya 100 pahala, dihapuskan 100 dosa dan akan dibina untuknya tembok yang menghalang baginya daripada gangguan syaitan.

12- Sesiapa menziarahi kawannya yang sakit Allah SWT akan membina untuknya rumah di dalam Syurga yang dilengkapi dengan bilik yang amat indah, sepanjang perjalanan pulang dari rumah yang diziarahi Malaikat sentiasa memujinya.

http://peribadirasulullah.wordpress.com/2010/03/20/13-cara-membina-mahligai-di-dalam-syurga/


KELEBIHAN QULHUWALLAH (SURAH AL-IKHLAS)

Satu ketika Rasulullah SAW melihat jenazah seorang sahabat. Sebelum bergegas melakukan sembahyang jenazah, Rasulullah SAW bertanya kepada para sahabat: “Apakah dia mempunyai tanggungan hutang?”.

“Ya, sebanyak empat dirham,” jawab sahabat.

“ Saya tidak akan sembahyang seseorang yang mati membawa hutang empat dirham,” perintah Rasulullah SAW kepada para sahabat.

Selang tidak berapa lama, Malaikat Jibril mendatangi Rasulullah SAW. “Muhammad, Allah SWT menyampaikan salam kepadamu dan berfirman, ’Aku telah mengutus Mikail dalam rupa bentuk manusia dan membayarkan hutangnya’. Jadi, sembahyangkanlah jenazah itu, orang ini telah diampuni. Dan, sesiapa yang menyembahyangkannya, maka dia akan diampuni”.

Nabi akhirnya bertanya kepada Malaikat Jibril: ”Bagaimanakah dia mendapatkan penghormatan ini?”. Kerana keistikamahannya (berkekalan) membaca surah Al-Ikhlas seratus kali setiap hari.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2012/10/04/kelebihan-qulhuwallah-2/


Tak Pernah Solat? Dah lama tinggal Solat?

Tak Pernah Menunaikan Solat?.. Sudah lama meninggalkan solat?

Di sini terdapat 'panduan' mengerjakan solat, jika setelah lama meninggalkannya..

1. Kesedaran - penting, sbg mukaddimah utk kembali mengerjakan solat secara konsisten.

2. Azam - sebaik kesedaran wujud, tanamkan azam yang kuat, bulatkan tekad utk mengerjakan solat scr konsisten.

3. Solat sekali dahulu, baru akan ada solat yang kedua - Ini langkah pertama. Ingatlah, tiada solat kedua melainkan solat yang pertama dan seterusnya.

4. Nota Motivasi - buat satu nota motivasi dan tampalkan di tempat yang mudah dilihat untuk terus bersemangat dn bermotivasi..

5. Fahami maksud dan bacaan dalam solat - Ini penting bagi merasakan kemanisan dlm solat. kemanisa yang diharapkan menjadi ketagihan (menjadi seronok dn cinta untuk beribadah).

6. Jangan tergesa-gesa dalam solat - Bersederhanalah dan ambil masa sedikit utk menghayati bacaan dan merasai nikmat sujud dan rukuk dalam solat.

7. Tingkatkan imaginasi - kosongkan minda, tenangkan fikiran dan merasakan bahawa persembahan solat yang kita lakukan ini adalah yang terbaik dan juga merupakan tempat kita berinteraksi dan berhubung dengan Allah s.w.t..

8. Usaha dan doa perlu seiring - Kita sering terdedah dgn pelbagai ujian dan godaan, maka berdoalah agar diberikan kekuatan utk melawannya dan konsisten dlm solat..

9. Rasai ketenangan - Cuba perhati hari-hari yang anda lalui dengan mengerjakan solat. Dapatkah anda merasakan satu ketenangan?

10. Rasakan keajaiban panggilan azan dengan diam sejenak dan hayati laungan keramat tersebut. Lantas bangun dan berwudhuk. Berbahagialah dengan panggilan solat tersebut.

11. Berfikir secara positif- jangan fikir sekali2 bahawa solat akan menghadkan masa anda bekerja, menghalang anda daripada bersosial dgn kawan dn sbgnya. Sebaliknya ia merupakan faktor kejayaan anda. Marilah Menuju kejayaan.

12. Dapatkan sokongan mental dan rohani - beritahu rakan-rakan atau keluarga bahawa anda ingin konsisten. Moga mereka dpat menyumbang ke arah satu perubahan yang diidamkan.

13. Setiap perkara pasti ada musuhnya - Musuhnya ialah nafsu dan syaitan. Oleh itu, lawanlah rasa malas yang berakarkan nafsu dn godaan syaitan terkutuk.

14. Banyakkan bahan bacaan tentang solat - bg memastikan anda mempunyai ilmu yang sentiasa dikemas kini agar iman senang bercambah. Amal tanpa ilmu boleh layu akibat gersang akal tanpa ilmu..

Anda inginkan perubahan?
Pilihan di tangan anda,
Anda inginkan ketenangan yang abadi,
Tunaikanlah solat..

Walau resah dan gelisahnya diri,
Walau serabut dan kacau bilaunya fikiran,
Ketenangan itulah ubat dan penawarnya,
Solat itulah penyelesaiannya..
Dekatkanlah diri kepada Allah s.w.t..

Wallahua'lam..

http://www.facebook.com/harlina399

No comments: