Sunday, November 4, 2012

DOA-DOA SELEPAS WUDUK, ALLAH SWT TANGGUHKAN AZAB DI BUMI KERANA DUA AMALAN PARA HAMBA-NYA, MANUSIA BERISTIGHFAR DI WAKTU FAJAR

Tazkirah Jumaat
28 Sept 2012 (12 Zulkaedah 1433H)

MOTIVASI DARIPADA HADIS NABI SAW
DOA-DOA SELEPAS WUDUK
(DARIPADA USTAZ MOHAMAD RAZI BIN HAJI ZULKIFLI, BENTONG, PAHANG DARUL MAKMUR)


Maksudnya: “ Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan kecuali Allah yang maha Esa dan tiada sekutu bagi-Nya. Aku bersaksi bahawa Muhammad adalah hamba dan utusan-Nya.
(Riwayat Muslim)


Maksudnya: “Ya Allah, jadikanlah aku dalam kalangan orang yang bertaubat dan jadikanlah aku dalam kalangan orang (yang selalu) bersuci.”
(Riwayat at-Tirmizi no.55, lihat Sahih at-Tirmizi no. 48)

Keterangan dan petua beramal: Lanjutan daripada hadis riwayat al-Imam Muslim, Nabi S.A.W bersabda: “Barang siapa yang membaca doa itu (selepas berwuduk), nescaya dibukakan kelapan-lapan pintu syurga itu baginya, untuk dipilih dari manakah dia akan memasukinya.”

Justeru, mudah-mudahan kita dapat beramal dengan lafaz yang pendek diatas, bagi memperolehi ganjaran tersebut.

Alangkah baiknya, jika dapat gantungkan doa ini dan khasiatnya di tempat-tempat wuduk agar diamalkan orang lain selain kita. Natijahnya apa yang dilakukan oleh orang lain, kita turut beroleh manfaat kerana Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud:

“Setiap orang yang menganjurkan kebaikan itu akan mendapat pahala orang melakukan kebaikan itu, tanpa kurang sedikit pun.”

(Sumber: Doa dan zikir harian, Ust. Hj. Zahazan Mohamed)


ALLAH SWT TANGGUHKAN AZAB DI BUMI KERANA DUA AMALAN PARA HAMBA-NYA

Anas ra berkata: Nabi SAW bersabda; Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku merencanakan azab dan seksa bagi penghuni bumi namun bila Aku melihat kepada mereka yang memakmurkan rumah-rumah-Ku (masjid-masjid) dan mereka yang beristighfar di waktu fajar Aku elakkan azab-Ku yang Kurencanakan itu." (Hadis Riwayat Baihaqi) - Hadis Qudsi.

Berdasarkan hadis qudsi di atas bahawa apabila Allah SWT ingin menurunkan azab seksanya dibumi di sebabkan maksiat dan kederhakaan manusia kepada Allah SWT tetapi Dia menangguhkannya disebabkan terdapat dua amalan hamba-Nya di muka bumi iaitu :

Pertama : Manusia yang memakmurkan masjid-masjid Allah SWT

Kedua : Manusia beristighfar di waktu fajar.

http://www.facebook.com/harlina399


MANUSIA BERISTIGHFAR DI WAKTU FAJAR

Jadikanlah istighfar kepada Allah SWT amalan setiap hari yang tidak kita tinggalkan.

Istighfar sebagai penebus dosa, dalam satu riwayat Rasulullah Salallahu Alaihi Wassalam pernah bersabda:

"Barangsiapa mengucapkan 'Astaghfirullahal Adzim aladzi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi' akan diampuni dosa-dosanya, meskipun pernah lari dari medan peperangan" (Hadis Riwayat Al Hakim)

Jelaslah bahwa dengan beristighfar kepada Allah SWT bahawa Dia akan mengampunkan dosa para-hamba-Nya, sekalipun seperti buih di lautan, atau sebanyak tumpukan pasir, atau dedaunan pohon, atau hari-hari di dunia. Waktu yang paling afdal beristighfar dan memohon ampun kepada Allah SWT adalah waktu dua pertiga malam sebelum masuk waktu subuh.

Dalam al-Quran Allah SWT menceritakan bahawa sifat-sifat ahli syurga adalah mereka yang di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun).

Firman Allah SWT maksudnya : “Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa adalah ditempatkan di dalam beberapa taman syurga, dengan matair-matair terpancar padanya. (Keadaan mereka di sana) sentiasa menerima nikmat dan rahmat yang diberikan kepadanya oleh Tuhan mereka. Sesungguhnya mereka di dunia dahulu adalah orang-orang yang berbuat kebaikan. Mereka sentiasa mengambil sedikit sahaja masa dari waktu malam, untuk mereka tidur. Dan pada waktu akhir malam (sebelum fajar) pula, mereka selalu beristighfar kepada Allah (memohon ampun)”. (Surah al-Dzaariyaat ayat15-18)

Nabi SAW bersabda maksudnya : "Jika telah lewat setengah malam atau sepertiganya, Allah Tabaroka Wata'ala turun ke langit dunia dan berkata: “Bagi mereka yang meminta akan Aku beri, bagi mereka yang berdoa akan Aku kabulkan, dan bagi mereka yang meminta ampun akan Aku ampuni dia” hingga masuk waktu subuh. (Hadis Riwayat Muslim)

Betapa cinta dan kasihnya Allah SWT kepada para hamba-Nya yang bertaubat dan beristighfar di waktu sahur sebelum fajar hinggakan Dia menangguhkan azab yang hendak diturunkan-Nya kepada manusia.

http://www.facebook.com/harlina399



No comments: