Thursday, July 8, 2010

AL-MATIIN, AL-WALIY, SEDEKAH, BATU PUN TAKUTKAN ALLAH, JEMAAH SUBUH DAN ISYAK, SEMBAHLAH ALLAH SEOLAH KAMU MELIHATNYA

Tazkirah Jumaat
9 Julai 2010 (26 Rejab 1431H)


FADHILAT ASMAUL HUSNA

55. AL-MATIIN (MAHA SEMPURNA KEKUATAN-NYA)

"Ya Matiin!" Amalkanlah zikir ini sebanyak mungkin kerana ianya mempunyai fadhilat yang besar sekali, antaranya untuk mengembalikan kekuatan sehingga musuh merasa gentar untuk mengganggu.

56. AL-WALIY (MAHA MELINDUNGI)

"Ya Waliy!" Barangsiapa yang menjawat sebarang jawatan atau kedudukan, maka amatlah elok sekali mengamalkan zikir ini sebanyak mungkin kerana dengan izinNya, kedudukan kita akan kukuh & terhindar dari sebarang gangguan oleh orang-orang yang bersifat dengki.


SEDEKAH

Sedekah merupakan antara pendekat-pendekat yg mendekatkan diri kepada Allah SWT dan merupakan kebaikan yg diceburi sesorang Islam utk membantu kaum kerabat, anak yatim, orang miskin, orang musafir (dalam perantauan), peminta-peminta dan bagi memerdekakan hamba.

Islam menggalakkan umatnya secara sukarela menderma dan menggalakkan bersedekah dan Allah SWT menjanjikan kepada org2 yg bersedekah memperolehi sebanyak-banyak pahala dimana Allah SWT berfirman:

”Dan perbandingan org2 yg membelanjakan hartanya kerana mencari keredhaan Allah SWT dan utk meneguhkan jiwa mereka (adalah) seperti sebuah kebun yang terletak di tanah subur yg disirami hujan lebat, maka kebun itu menghasilkan buahnya dua kali ganda. Seandainya hujan lebat tidak menyiraminya, maka hujan gerimis (sudah memadai); sedangkan Allah Maha Melihat apa yg kamu lakukan.” [Al-Baqarah : 265].

”Bukanlah seorang Mukmin (yang sempurna iman) org yg dapat tidur malam dalam keadaan kenyang sedangkan jiran disampingnya lapar padahal dia mengetahui (keadaannya).” [HR Al-Bukhari]

Manakala sedekah merupakan suatu bentuk ’rahmah’ (pengasihan-balas), dimana Nabi SAW telah bersabda :

”.... Dan org yg mengasihani itu akan dikasihani Tuhan AR-RAHMAN.” [HR At-Turmudzi]

Dipetik dari buku ”Kelebihan Bersedekah dan Berbelanja Dijalan Allah” alihabahasa oleh Abdullah Al-Qari B. Hj. Salleh.


BATU PUN TAKUTKAN ALLAH

Allah SWT berfirman: ”Kemudian sesudah itu, hati kamu juga menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi. Padahal di antara batu-batu itu ada yang terpancar dan mengalir air sungai daripadanya dan ada pula di antaranya yang pecah-pecah terbelah lalu keluar mata air daripadanya dan ada juga di antaranya yang jatuh ke bawah kerana takut kepada Allah; sedang Allah tidak sekali-kali lalai daripada apa yang kamu kerjakan.” [Baqarah : 74]

Ada pihak mempertikaikan ayat ini dengan mengatakan bagaimana batu boleh takut sedangkan ia tidak hidup. Hanya sesuatu yang hidup mempunyai perasaan seperti takut dan sebagainya. Kajian saintis mendapati batu juga sebenarnya hidup, misalnya saiz batu karang juga didapati membesar.

Hati manusia adakalanya lebih keras daripada batu, sedangkan batu pun takut kepada Allah tetapi manusia ada yang tidak takut kepada Allah.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/07/07/hati-lebih-keras-daripada-batu-batu-pun-takutkan-allah/


JEMAAH SUBUH DAN ISYAK WALAUPUN TERPAKSA MERANGKAK

Sabda Rasulullah s.a.w.: Seberat-berat sembahyang atas para munafiqin ialah sembahyang Isyak dan sembahyang subuh. Sekiranya mereka mengetahui apa yang terkandung di dalam dua sembahyang berkenaan, tentulah mereka akan mendatanginya walaupun dalam keadaan merangkak.

Kelebihan itu tiada siapapun yang tahu kerana ia telah dirahsiakan Allah:

Sajadah [17] Maka tidak ada seseorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (dari segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan.

“Dan sembahyang Isyak itu attammah. Katakan kubur itu adalah sangat gelap dan begitu juga pada hari Kiamat, maka seorang mukmin yang berjalan dalam malam yang gelap untuk pergi menunaikan sembahyang Isyak berjemaah, maka Allah haramkan daripadanya terkena api neraka dan diberinya cahaya untuk menyeberangi titian sirath (siratulmustakim).”

Rasulullah s.a.w. juga berdoa agar diberikan cahaya:

” Dari Ibn Abbas ra berkata : Diantara Doa Nabi saw : “Wahai Allah jadikanlah pada hatiku cahaya, dan pada penglihatanku cahaya, dan pada pendengaranku cahaya, dan dikananku cahaya, dan dikiriku cahaya, dan diatasku cahaya, dan dibawahku cahaya, dan didepanku cahaya, dan dibelakangku cahaya, dan jadikan untukku cahaya”. ( Shahih Al Bukhari )

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/07/08/jemaah-subuh-dan-isyak-walaupun-terpaksa-merangkak/


SEMBAHLAH ALLAH SEOLAH KAMU MELIHATNYA

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “Sembahlah Allah s.w.t seolah-olah engkau melihat-Nya. Kalau engkau tidak boleh, (ingatlah) Allah s.w.t melihat engkau. Hitunglah dirimu termasuk orang yang hampir meninggal dunia dan jagalah dirimu daripada orang yang teraniaya, kerana sesungguhnya doanya itu diperkenankan Allah s.w.t.” (Riwayat Abu Na’im daripada Zaid bin Arqam).

Sembahyang yang paling tinggi makamnya ialah sembahyang seolah-olah kita melihat Allah. Jika tidak mampu berbuat demikian, sembahyanglah sepertimana Allah melihat kita. Tumpukan sepenuh perhatian, hadir hati. Selain itu berpusing kepala dalam sembahyang adalah makruh (selagi dada tidak lari dari kiblat). Dalam hadis lain dikatakan, Allah bertanya kepada orang yang berpusing dalam sembahyang, apa yang kamu lihat yang lebih cantik dari aku? Seboleh-bolehnya jangan berpaling kerana ia makruh dan menjejaskan perhatian kita kepada Allah.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/07/08/sembahlah-allah-seolah-kamu-melihatnya/

No comments: