Friday, November 21, 2008

TJ 14.11.08 : Ilmu Sains kekuasaan Allah, 7 Golongan dinaungi di akhirat

BELAJAR ILMU SAINS UNTUK FIKIR KEKUASAAN ALLAH

Allah suruh manusia lihat dan fikir kejadian langit dan bumi. Bumi dan langit sudah lama dicipta dan manusia tiada semasa bumi dicipta. Manusia hanya boleh tengok kejadian langit dan bumi melalui ilmu seperti Ilmu sains.

1. Allah cipta bumi dalam 6 hari dan tidak penat atau letih.

Al-A’raf [54] Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah Yang Menciptakan langit dan bumi dalam enam masa……
“Dalam enam masa” bermaksud enam zaman yang panjang. Di Padang Mahsyar setengah hari adalah bersamaan 500 tahun. Maka satu hari ialah 1,000 tahun.

2. Langit dan bumi terdiri dari 7 lapisan.

At-Talaq [12] Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan (Dia menciptakan) bumi seperti itu;

3. Setiap lapisan langit ada pelbagai bahan logam.

An-Naba [12] Dan Kami telah membina di atas kamu tujuh petala (langit) yang kuat kukuh?

4. Bukti langit itu berlogam:-

Maryam [90] Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap. [91] Kerana mereka mendakwa mengatakan: (Allah) Ar-Rahman mempunyai anak

5. Di langit juga ada jalan, sama seperti di bumi:-

Az-Zariat [7] Demi langit yang mempunyai jalan-jalan yang berbagai bentuk keadaannya,

6. Diceritakan langit juga boleh dilipat-lipat:

Al-Anbiya [104] (Ingatlah) hari Kami menggulung langit seperti menggulung lembaran surat catatan; sebagaimana kami mulakan wujudnya sesuatu kejadian, Kami ulangi wujudnya lagi; sebagai satu janji yang ditanggung oleh Kami; sesungguhnya Kami tetap melaksanakannya.

Hanya Allah yang boleh menggulung langit: Langit ialah penghalang ke syurga, tiba masanya langit akan digulung dan syurgalah yang berada di atas, lalu diperdekatkan syurga kepada orang yang bertakwa

8. As-Shuara [90] Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertakwa.

Hanya Allah jugalah yang boleh memisahkan langit dan bumi supaya binatang dan manusia dapat hidup di bumi ini : Al-Anbiyaa [30] Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?

9. Ali-Imran [190] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pada pertukaran malam dan siang, ada tanda-tanda (kekuasaan, kebijaksanaan dan keluasan rahmat Allah) bagi orang-orang yang berakal.


SIAPAKAH ORANG YANG BERAKAL?

10. Ali-Imran[191] (Iaitu) orang-orang yang menyebut dan mengingati Allah semasa mereka berdiri dan duduk dan semasa mereka berbaring mengiring dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi (sambil berkata): Wahai Tuhan kami! Tidaklah Engkau menjadikan benda-benda ini dengan sia-sia, Maha Suci Engkau, maka peliharalah kami dari azab Neraka.

11. Fikirkan juga kejadian buah-buahan pelbagai rasa, (masam dan manis) yang disiram dari air yang sama :-

Ar’Rad [4] Dan di bumi ada beberapa potong tanah yang berdekatan (tetapi berlainan keadaannya); dan padanya ada kebun-kebun anggur dan jenis-jenis tanaman serta pohon-pohon tamar (kurma) yang berumpun dan yang tidak berumpun; semuanya disiram dengan air yang sama dan Kami lebihkan buah setengahnya dari setengahnya yang lain (pada bentuk, rasa dan baunya). Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi orang-orang yang (mahu) berfikir serta memahaminya.

12. Di syurga diberi buah yang sama seperti di dunia, tetapi berlainan rasa:-

Baqarah [25] Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh Syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan Syurga itu, mereka berkata: Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya) dan disediakan untuk mereka dalam Syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya

Ayat-ayat di atas ini menunjukkan kepentingan ilmu sains dalam memikirkan kekuasaan Allah.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2008/11/03/belajar-lmu-sains-untuk-fikir-kekuasaan-allah/

7 GOLONGAN DINAUNGI DI AKHIRAT, SALAH SATUNYA ORANG YANG BERSEDEKAH

Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: Ada tujuh golongan manusia yang akan dinaungi oleh Allah di bawah naungan-Nya. Hari tersebut tidak ada naungan kecuali naungan Allah. Golongan tersebut ialah pemimpin yang adil, pemuda yang sentiasa beribadat kepada Allah semasa hidupnya, seseorang yang hatinya sentiasa berpaut pada masjid-masjid iaitu sangat mencintainya dan selalu mendirikan sembahyang berjemaah, dua orang yang saling mengasihi kerana Allah iaitu keduanya berkumpul dan berpisah kerana Allah, seorang lelaki yang diundang oleh seorang perempuan yang mempunyai kedudukan dan rupa paras yang elok untuk melakukan kejahatan tetapi dia berkata: Aku takut kepada Allah!, seorang yang memberi sedekah tetapi dia merahsiakannya seolah-olah tangan kanan tidak tahu apa yang diberikan oleh tangan kirinya dan seseorang yang mengingati Allah di waktu sunyi sehingga mengalirkan air mata dari kedua matanya. (Hadis Dalam Sahih Muslim)

http://hadith.al-slam.com/Bayan/Display.asp?Lang=mal&ID=559


Oleh itu marilah kita bersedekah dengan mewakafkan Al Quran untuk umat Islam seluruh dunia melalui derma sms yang bermula dari RM1 – RM10. Contoh Wakaf1 untuk RM1 dan sms ke 32776. Tolong sampaikan perkara ini kepada saudara, keluarga dan kawan2 kita supaya kita semua mendapat keberkatan.

Kata2 mutiara Hikmah Abu Bakar Ash Shiddiq r.a.

“Patuhilah Aku selama Aku patuh kepada Allah swt dan Rasulullah saw, bila Aku tidak mematuhi Allah swt dan Rasulullah saw, maka jangan patuhi Aku lagi.” [..]

No comments: