Tuesday, June 17, 2008

TJ : Malaikat Harut dan Marut, Adh Dhaar, Mutiara kata hikmah

Tazkirah Jumaat : 21 Mac 2008

MALAIKAT HARUT DAN MARUT

  1. IBNU UMAR R.A telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Ketika Nabi Adam a.s diturunkan ke bumi, maka malaikat bertanya: "Mengapa Engkau hendak menjadikan khalifah di bumi ini orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?"
    "Sungguh Aku Maha Mengetahui apa yang tak kau ketahui," jawab Allah. "Kami lebih taat kepadaMu daripada anak Adam," kata malaikat.
  2. Maka Allah berfirman kepada para malaikat: "Silakan kamu pilih dua malaikat untuk kami uji bagaimana mereka akan lakukan." Para malaikat berkata: "Ya Tuhan, ini kedua malaikat, Harut dan Marut." Maka Allah berfirman: "Turunlah kalian berdua ke bumi," iaitu dengan dilengkapi syahwat yang ada pada anak Adam.
  3. Pada suatu hari keduanya (Harut dan Marut) ternampak seorang wanita bernama Azzahrah yang sangat cantik. Maka kedua malaikat itu merayu Azzahrah, tetapi ditolak olehnya, kecuali jika keduanya bersedia memenuhi syarat yang dia ajukan, iaitu mengucap kalimah syirik. Maka keduanya berkata: "Demi Allah kami tidak akan mempersekutukan Allah dengan sesuatu apapun untuk selamanya."
  4. Kemudian Azzahrah membawa anak kecil dan berkata: "Jika kalian mahu membunuh anak ini maka saya bersedia memenuhi permintaan kalian." "Demi Allah kami tidak akan membunuh manusia selamanya!" Maka pergilah Azzahrah, lalu datang lagi dengan membawa segelas arak, lalu berkata: "Demi Allah aku tidak akan menuruti keinginan kalian berdua sehingga kalian minum arak ini."
  5. Maka diminumlah arak itu oleh keduanya hingga mabuk, lalu berzina dengan Azzahrah dan membunuh anak itu. Lalu berkatalah Azzahrah: "Demi Allah semua yang kamu tolak itu telah kamu lakukan di waktu kamu mabuk." Maka keduanya diizinkan oleh Allah untuk memilih azab dunia atau azab akhirat. Maka keduanya memilih azab dunia. (H.R Ahmad dan Ibn Hibban)
  6. Ibnu Umar r.a berkata: Abu Dakar bersama Umar dan beberapa sahabat berkumpul membicarakan apakah dosa yang terbesar, tapi mereka tidak mendapat kata sepakat. Maka mereka mengutusku agar aku bertanya kepada Abdullah bin Amr r.a. Maka aku menanyakan hal itu kepadanya, dan jawabnya: "Sesungguhnya dosa yang terbesar ialah minum arak."
  7. Maka saya segera pergi memberitahukan kepada mereka yang sedang berkumpul itu. Namun, ternyata mereka menolak dan langsung pergi ke rumah Abdullah bin Amr, maka dia memberitahu bahawa Rasulullah SAW bersabda: "Dahulu ada seorang raja di zaman Bani Israel yang menangkap seseorang, lalu menawarkan kepadanya untuk rnemilih minum arak, membunuh anak, berzina, makan daging babi atau dibunuh. Maka dia memilih minum arak. Setelah ia mabuk maka tanpa disuruh semua perbuatan itu dilakukannya."
  8. Lalu Rasulullah SAW bersabda: "Tiada seorang yang meminumnya, lalu diterima sembahyangnya selama empat puluh hari, dan tiada seorang yang mati sedang di perutnya masih ada sisa dari arak itu melainkan diharamkan atasnya masuk syurga. Jika mati setelah empat puluh hari dari waktu minumnya maka matinya termasuk mati jahiliyah."

ASMA’UL HUSNA

  • 91. ADH DHAAR Ertinya Yang menyampaikan mudharat.
    Untuk menyembuhkan penyakit (yang bertahun-tahun tidak dapat disembuhkan) asma ini dibaca setiap hari sebanyak 1001 kali, Insyaallah dengan izin dan kehendak Allah s.w.t. penyakit tersebut akan segera sembuh.

MUTIARA KATA HIKMAH

  • Kesenangan tubuh itu terletak pada sedikit makan, kesenangan jiwa terletak pada sedikitnya perbuatan kejahatan, kesenangan hati terletak pada sedikitnya kepentingan dan kesenangan mulut terletak pada sedikitnya pembicaraan.
  • Kita merasa hairan manusia menghabiskan umurnya untuk mencapai kebahagiaan dengan jalan mencari harta, namun setelah ia mendapatkan harta yang banyak hatinya semakin susah. Ketahuilah! Sesungguhnya harta itu barang yang terletak di luar, sedangkan bahagia itu leraknya di dalam.
  • Peliharalah lidah sewaktu berbicara kerana perkataan itu adalah semacam anak panah apabila sudah terlepas dari busurnya sukar untuk kembali lagi.
  • Orang yang bersifat ikhlas itu selalu tahu bahawa; membalas kebaikan dengan kebaikan adalah biasa. Membalas kejahatan dengan kejahatan adalah rendah budi, membalas kebaikan dengan kejahatan adalah orang tidak berbudi dan membalas kejahatan dengan kebaikan adalah orang yang berbudi tinggi.
  • Bagi orang yang beriman, bahawa membangkitkan manusia yang telah mati menjadi hidup semula, bukanlah hal yang susah pada Allah, kerana Dia Kuasa menciptakannya pertama kali. Kalau Allah Kuasa menciptakan manusia kali pertama, tentu lebih mudah bagiNya untuk mengulang ciptaanNya sekali lagi.

SEDEKAH TIDAK AKAN MENGURANGKAN HARTA (MAKSUD HADIS)

  • Tabung Pembelian Kereta Jenazah: Tuan/puan boleh menderma melalui tabung yang disediakan di masjid ini atau bank in di Alliance Bank, no. akaun : 1010500100029. Derma tuan/puan amat diharapkan dihargai. Terima kasih.
  • Salam Maulidurrasul

No comments: