Saturday, July 21, 2012

HADIS : MALAM PERTAMA BULAN RAMADHAN, ALLAH MENGASIHI MEREKA YANG BERTAUBAT, WAKAF AL QURAN


Tazkirah Jumaat
20 Julai 2012 (30 Syaaban 1433H)

MOTIVASI DARIPADA HADIS NABI SAW : MALAM PERTAMA BULAN RAMADHAN
(DARIPADA USTAZ MOHAMAD RAZI BIN HAJI ZULKIFLI, BENTONG, PAHANG DARUL MAKMUR)

Daripada Abu Hurairah r.a, daripada Nabi s.a.w., sabdanya: “Apabila bermula malam yang pertama bulan ramadhan, menyerulah malaikat, katanya: Wahai orang yang mencari dan berkehendakkan kebaikan: Tampillah mengerjakannya, dan wahai orang yang merasa mahukan kejahatan; berhentilah daripada meneruskannya; dan (ketahuilah) Allah banyak membebaskan orang-orang yang dijanjikan dengan neraka daripada memasukinya’. Seruan dan keampunan yang demikian, ada pada tiap-tiap malam (dalan bulan yang tersebut).” (Riwayat at Tirmizi dan an Nasai)

Pengajaran : Buatlah kebaikan dan tinggalkanlah kejahatan. Setiap malam dalam bulan ramadhan malaikat menyeru kita membuat kebaikan dan meninggalkan kejahatan kerana Allah setiap malam akan memberi ganjaran kepada yang membuat kebaikan dan memberi ampun kepada yang meninggalkan kejahatan. Semoga ianya berterusan sehingga selepas bulan ramadhan. (Sumber: Soal jawab remeh-temeh tentang puasa tapi anda malu bertanya, Dato’ Hj. Ismail Kamus dan Mohammad Nidzam Abdul Kadir)


ALLAH MENGASIHI MEREKA YANG BERTAUBAT

Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang banyak bertaubat dan mengasihi orang-orang yang sentiasa mensucikan diri. (Baqarah: 222)

Sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud “Wahai sekalian manusia, bertaubatlah kepada Allah dan memohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya aku bertaubat dalam sehari sebanyak 100 kali” (Riwayat Muslim).

Salah satu cara bertaubat ialah dengan melafazkan istigfar seperti “Astaghfirullahal Adzim aladzi laa ilaha illa huwal hayyul qayyum wa atubu ilaihi” (Aku mohon keampunan kepada Allah yang maha agung, tiada tuhan melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya, dan kepadaNyalah aku bertaubat )

Setiap dosa atau maksiat menumbuhkan satu titik hitam dalam hati, sekiranya tidak dibersihkan dengan taubat atau istigfar, maka ia akan menutup cahaya iman dalam hati kita. Cahaya iman dalam hati adalah cahaya yang lahir daripada dua kalimah syahadah. Cahaya iman inilah yang menunjukkan kita jalan yang perlu diikuti. Apabila dosa dilakukan dan tidak dicuci dengan istigfar, maka malaplah cahaya iman.

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesiapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya. Jika dia tidak bertaubat, maka titik hitam itu akan terus merebak hingga seluruh hatinya menjadi hitam” (Hadis riwayat Ibn Majah).

Apabila dosa dilakukan secara berterusan dan tidak dicuci dengan istigfar, maka malaplah cahaya iman. Setelah cahaya iman itu malap, maka dosa yang besarpun dianggap kecil, sehingga ada yang berkata “aku cuma minum arak sekali seminggu je” atau “aku cuma tinggal sembahyang je”,

Taubat itu membersihkan hati manusia daripada kotoran dosa dan titik hitam yang melekat di hatinya, yang akan didedahkan di akhirat nanti.

Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada? (Al-Adiyat: 10)

Bertaubatlah selagi nyawa dikandung badan dan belum sampai ke halkum.

Sabda Nabi s.a.w. lagi,”Bahawasanya ALLAH yang Maha Mulia lagi Maha Besar menerima ia akan taubat hamba selama belum sampai rohnya kepada halkumnya.” (Riwayat At-Tirmizi)

Falaulaa idzaa balaghotil hulquum

Maka alangkah eloknya kalau semasa (roh seseorang dari kamu yang hampir mati) sampai ke kerongkongnya; (Waqiah:83)

Taubat Firaun tidak diterima kerana nyawanya sudah sampai ke halkum pada masa itu, lalu Malaikat Jibril menyumbat mulutnya dengan pasir:

Dari Sa’id bin Jubeir dari Ibnu ‘Abbas radhiya’l-lahu ‘anhuma meriwayatkan: “dua orang Sahabat menghadap Rasulullah (menanyakan tentang Fir’aun). Sabda Nabi s.a.w: “Malaikat Jibril menyumbat mulut Fir’aun dengan pasir, khuatir kalau-kalau akan mengucapkan: la ‘ilaha illa’l-lah” (Shahih, HR. Turmudzi Hadis riwayat Abu Hurairah ra.:

Bertaubatlah sebelum matahari terbit dari sebelah barat.

“Sesiapa yang bertaubat sebelum terbit matahari dari arah barat, nescaya Allah terima taubatnya” [Riwayat Muslim]

Bertaubatlah sebelum Al-Quran dihilangkan.

Selagi Quran masih ada selagi itu diampunkan dosa kita. Pintu taubat masih terbuka selagi ayat-ayat quran yang dihafal belum dihilangkan dari dada orang Islam. Abdulllah bin Mas’ud berkata, “Sungguh, kelak Al-Quran akan dicabut dari dada kamu, dalam satu malam, dihilangkan dari hafalan semua orang, sehingga di bumi ini tidak tersisa lagi sedikitpun.” (HR. Thabrani)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2012/07/09/allah-mengasihi-mereka-yang-bertaubat/


WAKAF AL QURAN UNTUK UMAT ISLAM SELURUH DUNIA

Firman Allah yang bermaksud: "Kamu tidak sekali-sekali dikira mencapai kebaktian (yang sempurna) sehingga kamu membelanjakan sebahagian dari harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu belanjakan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya" (Surah Ali Imran : 92)

Oleh itu marilah kita mewakafkan Al Quran melalui derma sms yang bermula dari RM1 – RM10. Contoh Wakaf3 untuk RM3 dan sms ke 32776.

Tolong sampaikan perkara ini kepada saudara, keluarga dan kawan2 kita supaya kita semua mendapat keberkatan. []

No comments: