Friday, April 20, 2012

TRAGEDI WORLD TRADE CENTER (WTC) ADA DALAM AL-QUR'AN SURAH AT-TAUBAH, ENAM CARA MENGUBATI BURUK SANGKA, KELEBIHAN MUAZZIN (TOK BILAL)

Tazkirah Jumaat
20 April 2012 (28 Jamadil Awal 1433H)


TRAGEDI WORLD TRADE CENTER (WTC) ADA DALAM AL-QUR'AN SURAH AT-TAUBAH


SubhanAllah! Ternyata Allah telah memberikan khabarnya 14 abad yang lalu tanpa diketahui oleh manusia...

Ini adalah salah satu mukjizat Alqur'an yang telah membuktikan kejadian pada masa yang akan datang....

Tragedi World Trade Center (WTC) ada dalam Al-Qur'an Surah At-Taubah.

QS At Taubah ayat 109, "Maka apakah orang-orang yang mendirikan bangunannya di atas dasar taqwa kepada Allah dan keridhaan-(Nya) itu yang baik, ataukah orang-orang yang mendirikan bangunannya di tepi jurang yang runtuh, lalu bangunannya itu jatuh bersama-sama dengan dia ke dalam neraka Jahannam. Dan Allah tidak memberikan petunjuk kepada orang-orang yang Zalim"

Disitu disebutkan keruntuhan sebuah bangunan karena yang mendirikannya adalah orang-orang yang zalim.

Pada surat At Taubah diatas telah disebutkan perkataan " JURUFIN HAR" yang oleh ulama tafsir dulu diterjemahkan sebagai "ditepi jurang yang runtuh " ternyata 14 abad kemudian kata tersebut menjadi nama sebuah jalan dikota New York tempat berdirinya WTC, yaitu : Jalan JERF HAR.

Gedung WTC runtuh pada tanggal 11 September, 2001 (11-9-2001). Mari kita lihat beberapa kesamaan (yang mestinya bukan hanya kebetulan semata) :

1. Tanggal 11 adalah tanggal terjadinya tragedi WTC, apakah suatu kebetulan bila surat At Taubah terletak pada juz ke 11 ??

2. Bulan terjadinya tragedi itu adalah bulan September (bulan ke 9) , apakah secara kebetulan jika surat At Taubah berada pada urutan ke 9 dari Alquran ??

3. Tahun terjadinya tragedi itu adalah tahun 2001 , apakah secara kebetulan pula bila jumlah huruf dalam surat At Taubah terdiri dari 2001 huruf ??

4. Jumlah tingkat di gedung WTC ada 109 tingkat , sekali lagi apakah mungkin kebetulan bila hal tersebut terdapat dalam surah At Taubah ayat 109 ??

SubhanAllah, Maha Suci Allah dan sungguh benar Muhammad adalah Rasul-Mu !

Sungguh benarlah firman-Mu : "Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap penjuru langit dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Qur'an itu adalah benar ...

(Al Qur'an, surah Al Fushshilat 53)

http://www.facebook.com/harlina399


ENAM CARA MENGUBATI BURUK SANGKA

Enam Panduan telah digariskan oleh Imam Al-Ghazali supaya kita tidak bersifat sombong, angkuh, takabbur dan buruk sangka:

1- Jika berjumpa dengan kanak-kanak, anggaplah kanak-kanak itu lebih mulia daripada kita. Kerana kanak-kanak belum banyak melakukan dosa.

2- Apabila bertemu dengan orang tua, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia sudah lama beribadat kepada Allah SWT berbanding dengan kita.

3- Jika bertemu dengan orang alim, anggaplah dia lebih mulia daripada kita kerana dia lebih banyak ilmu yang dipelajari dan lebih banyak mengetahui berbanding dengan kita.

4- Apabila bertemu dengan orang jahil, anggaplah mereka lebih mulia daripada kita kerana mereka melakukan dosa dalam kejahilan. Sedangkan kita melakukan dosa dalam keadaan mengetahui.

5- Jika melihat orang jahat, jangan anggap kita lebih mulia daripada mereka kerana mungkin disuatu hari nanti mereka akan insaf dan bertaubat atas kesalahan yang telah mereka lakukan.

6- Apabila bertemu dengan orang kafir, katakan di dalam hati bahawa mungkin suatu hari nanti mereka akan diberi hidayah oleh Allah SWT dan akan memeluk Islam, maka segala dosa mereka akan diampuni oleh Allah SWT.

Kitab Rayuan dan Janji Iblis Laknatullah. M/S : 127.

http://www.facebook.com/harlina399


KELEBIHAN MUAZZIN (TOK BILAL)

"Allah SWT mengampuni dosa2 seorang muazzin sejauh mana suaranya itu kedengaran. Dan setiap yang bernyawa atau tidak bernyawa yang mendengar suara azannya memohon keampunan baginya. Dan didalam satu riwayat yang lain setiap yang bernyawa atau tidak benyawa menjawab seruan azan yang didengarinya." (HR Ahmad)

"Barangsiapa yang memberi azan selam dua belas tahun, adalah wajib baginya syurga dan dituliskan baginya setiap kali azan ialah sebanyak enam puluh kebaikan, dan setiap kali iqamat akan dituliskan baginya tiga puluh kebaikan." (HR Al-Hakim)

"Sesungguhnya muazzin telah melebihi kami (dalam kebaikan dan ganjaran, apakah satu amal yang mana kami dapat kelebihan sebagaimana orang azan? ,Rasulullah SAW menjawab, "Ulanglah apa yang mereka (muazzin) serukan (dalam azan), kemudian apabila kamu selesai (menjawab azan) mintalah dari Allah dan dengan diberikan apa yang engkau hajatkan." (HR Abu Daud) []

http://www.facebook.com/harlina399


No comments: