Thursday, January 5, 2012

MOTIVASI DARI HADIS NABI MUHAMMAD S.A.W (4), DHUHA DAN ISYRA’, MENYELAMATKAN ORANG ISLAM DARI DISAKITI

Tazkirah Jumaat
6 Jan 2012 (11 Safar 1433H)


MOTIVASI DARI HADIS NABI MUHAMMAD S.A.W (4)
(Oleh: Ustaz Mohamad Razi Bin Haji Zulkifli, Bentong, Pahang Darul Makmur)

KISAH 1: Abu Ayyub al-Ansari r.a berkata: “Suatu hari, kami sedang duduk bersama-sama Rasulullah S.A.W Baginda pun menyuakan makanan kepada kami. Tidak pernah ku lihat makanan yang lebih besar berkatnya daripada makanan itu pada awal kami memakannya. Namun tidak pernah pula ku lihat makanan yang lebih sedikit berkatnya daripada makanan itu pada saat terakhir kami memakannya. Kami bertanya, ‘Wahai Rasulullah, bagaimana hal ini boleh terjadi?’ Baginda menjawab, ‘Kita menyebut nama Allah ketika kita mulai makan. Tetapi, kemudian ada orang yang duduk lalu makan tanpa menyebut nama Allah. Maka syaitan pun makan bersamanya.” (Riwayat Tirmizi, Ahmad dan Baghawi)

KISAH 2: Aisyah R. Ha berkata: “ Rasulullah S.A.W pernah makan bersama enam orang sahabat Baginda. Tiba-tiba seorang Badwi datang dan ikut makan bersama mereka sebanyak dua suapan. Melihat hal itu, Rasulullah S.A.W bersabda, ‘ Seandainya dia menyebut nama Allah, nescaya makanan ini cukup untuk kamu semua.” (Riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Nasa’i)


DHUHA DAN ISYRA’

“Rasulullah s.a.w. bersabda,”Dalam syurga, terdapat pintu yang bernama Ad-Dhuha. Apabila tiba Hari Kiamat, ada seseorang menyeru, ‘Mana orang yang mendirikan solat Dhuha? Inilah pintu kamu. Masuklah ke dalam syurga dengan iringan rahmat Allah.” (Riwayat At-Tabrani)

Rasulullah s.a.w. keluar menemui penduduk Quba ketika mereka melaksanakan solat Duha, lalu . Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Solat Duha dilakukan apabila anak-anak unta telah berasa kepanasan (kerana sinaran matahari):” (Riwayat Muslim dari Ahmad).

Sembahyang Dhuha berbeza dengan sembahyang sunat Isyra’ (Syuruk). Waktu Dhuha ialah waktu bumi mulai panas, diberi contoh apabila anak unta mulai merasa panas semasa duduk di atas permukaan tanah, lebih kurang pukul 10 pagi. Akhir waktu Dhuha ialah masuknya waktu Zohor.

Waktu Sembahyang Sunat Isyra’ ialah pula ialah sekitar 15-20 minit selepas masuk waktu Syuruk. Pahalanya dikatakan menyamai pahala haji dan umrah, 3 kali diulangi oleh Baginda.

“Sesiapa yang bersolat Fajar (Subuh) berjemaah, kemudian duduk dan mengingati Allah sehingga matahari naik, kemudian bersolah 2 rakaat, akan mendapat ganjaran seperti Haji dan Umrah.” Dia berkata : Rasulullah s.a.w berkata : “sempurna, sempurna, sempurna“. (Sempurna bermaksud pahala penuh)

Jabir bin Samurah (RA) berkata, “Setelah solah subuh, biasanya Rasulullah (SAW) tetap duduk di tempat solahnya sehingga setelah matahari naik.” ( Sunan an-Nasai)

Ada juga diriwayatkan bahawa pahala duduk di tempat solah sehingga naik matahari adalah menyamai pahala jihad. Duduk di tempat solah sehingga naik matahari juga adalah satu jihad iaitu jihad melawan nafsu.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2012/01/04/dhuha-dan-isyra/


MENYELAMATKAN ORANG ISLAM DARI DISAKITI

Rasulullah s.a.w. bersabda “Seseorang lelaki menemui ranting yang berduri di tengah jalan (yang dilaluinya), lalu ia berkata (kepada dirinya sendiri), “Demi Allah, aku benar-benar akan menjauhkan (membuang) duri ini agar tidak menggangu orang-orang muslim”, kerana itu dia dimasukkan ke syurga.(Riwayat Muslim)

Membuang duri atau benda yang menyakitkan (seperti kaca, paku) dijalanan adalah satu sedekah.

Daripada Ibnu Abbas, Nabi bersabda “…..dan membuang bahaya di atas jalan adalah sedekah“

Membuang duri dari jalan juga diampuni dosa. Dalam hadith yang diriwayatkan Abu Hurairah ra.

“Apabila seseorang berjalan atas jalan, dia menjumpai ranting berduri lalu diambilnya, dan dia bersyukur kepada Allah, dan Allah Mengampunkannya” [Hadith Riwayat Bukhari dan Muslim].

Allah merahmati (mengasihani) sesorang yang membuang sesuatu yang menyakitkan (atau menjadi halangan) dari jalan diatas niat untuk menyelamatkan orang Islam lain. Begitulah tingginya makam (kedudukan) orang Islam disisi Allah s.w.t.

Lebih tinggi markah amalan yang diberikan, maka lebih tinggilah ganjaran yang diperolehi di Syurga nanti. Oleh itu orang Islam tidak sewajarnya bergaduh sesama sendiri dan menyakiti saudara seagamanya. Umat Islam dilarang mengacu senjata sesama mereka kerana kita adalah bersaudara.

Daripada Abdullah bin Umar r.a bahawa Nabi s.a.w. telah bersabda: Sesiapa yang menghunus senjata kepada kita, maka ia bukan dari kalangan kami.

Ini bukanlah bermakna mereka yang mengacu senjata itu adalah kafir, cuma mereka tidak termasuk dalam kumpulan Rasulullah s.a.w. di akhirat nanti. Sebaliknya orang Islam yang membunuh sesama sendiri akan masuk neraka samada yang membunuh atau dibunuh kerana kedua-duanya berhajat untuk membunuh.

Dari Abu Bakrah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda : Apabila dua orang muslim berkelahi menggunakan pedang masing-masing, maka si pembunuh dan yang terbunuh kedua-duanya masuk neraka” (Riwayat Muslim)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2011/12/29/menyelamatkan-orang-islam-dari-disakiti/

No comments: