Friday, March 4, 2011

NABI MUHAMMAD (S.A.W) IALAH RASUL ALLAH, KELEBIHAN PARA SAHABAT NABI, DOA BUKA TELINGA HATI, DOA MINTA DIPERMUDAHKAN

Tazkirah Jumaat
4 Mac 2011 (29 Rabiul Awal 1432H)


NABI MUHAMMAD (S.A.W) IALAH RASUL ALLAH

Al-Fath [29] Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah…

Daripada 124,000 nabi, hanya 313 dilantik menjadi rasul. Daripada 313 ini 5 adalah Ulul-Azmi. Nabi Muhammad s.a.w statusnya adalah nombor satu pada semua peringkat Nabi, Rasul dan Ulul-Azmi. Baginda adalah nabi dan rasul yang penghabisan.

Baginda telah dilantik menjadi nabi sejak awal lagi, namun penjelmaanya adalah yang terakhir sekali. Rasulullah saw. bersabda, “Para Sahabat bertanya, `Ya Rasulullah, bilakah wajibnya Kenabian engkau?’ Beliau menjawab, “Sejak saat ketika Adam a.s. masih dalam keadaan antara ruh dan jasad.” (Riwayat Tirmidzi) Beliau juga bersabda, “Aku sudah menjadi Nabi ketika Adam masih dalam bentuk antara air dan tanah. Beliau saw. juga bersabda, “Aku telah ditetapkan disisi Allah sebagai Khatamun-Nabiyyin, sedangkan Adam masih dalam bentuk tanah.

Di dalam kitab Injil, Nabi Isa a.s memberitahu kepada umatnya bahawa Nabi selepas aku adalah Ahmad (Nabi Muhammad), jikalau kamu bertemu dengannya, berimanlah dengannya, dan kerana dialah Allah menciptakan alam ini .

Nabi Adam a.s. juga pernah melihat dua kalimah iaitu “Allah” dan “Muhammad” bercantum. Allah juga berfirman kepada Nabi Adam “Kerana dialah aku cipta kamu”.

Diriwayatkan tatkala Nabi Adam dikeluarkan dari syurga, Baginda melihat tertulis pada tiang-tiang ‘Arasy dan setiap tempat dalam syurga nama “Muhammad” diiringi selepas nama Allah, lalu berkata Adam, “Wahai Tuhan! Siapakah Muhammad ini?” Firman Allah, “Ini ialah anakmu yang jika tidak dia nescaya Aku tidak akan menciptakanmu.”

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2011/02/21/nabi-muhammad-s-a-w-ialah-rasul-allah/


KELEBIHAN PARA SAHABAT NABI

Al-Fath [29] Nabi Muhammad (s.a.w) ialah Rasul Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras dan tegas terhadap orang-orang kafir yang (memusuhi Islam) dan sebaiknya bersikap kasih sayang serta belas kasihan sesama sendiri (umat Islam). Engkau melihat mereka tetap beribadat rukuk dan sujud, dengan mengharapkan limpah kurnia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan keredaanNya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh) terdapat pada muka mereka dari kesan sujud (dan ibadat mereka yang ikhlas)…

Para sahabat bersifat tegas terhadap orang-orang kafir dan berlemah-lembut dan berkasih-sayang sesama mereka. Rasulullah s.a.w. pernah bersabda dalam hadithnya yang bermaksud:

“Perumpamaan orang mukmin itu dalam perkara berkasih sayang dan saling cinta-menyintai adalah seperti sebatang tubuh. Apabila salah satu anggota tubuhnya berasa sakit, maka seluruh anggota tubuh yang lain turut merasai akan kesakitannya” (Muntafaq ‘Alaih)”

Para sahabat mengorbankan nyawa mereka untuk syahid dan juga harta-benda demi untuk menegakkan agama Islam. Tanpa pengorbanan mereka, Islam tidak mungkin tersebar ke serata dunia. Mereka telah membantu meletakkan asas kebaikan dan mempunyai “share” atau bahagian dalam setiap kebaikan.

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesiapa yang memberi contoh kebaikan, maka ia mendapat pahala dan pahala orang-orang yang meniru perbuatannya hingga hari kiamat; dan sesiapa yang memberi contoh kejahatan, maka ia mendapat dosa dan dosa orang-orang yang meniru perbuatannya hingga hari kiamat.”

Para sahabat mempunyai tanda pada muka mereka yang terhasil daripada ibadat mereka.

Rasulullah s.a.w. juga mengenali umatnya di Padang Mahsyar melalui tanda yang terdapat pada muka mereka yang berseri-seri. Sesungguhnya ummatku akan dipanggil pada Hari Kiamat dgn cahaya di wajah, tangan dan kaki kerana kesan bekas wudhu’.” [sahih Bukhari, kitab wudhu']

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2011/02/21/kelebihan-para-sahabat-nabi/


DOA MINTA DIPERMUDAHKAN

“”Ya Allah bantulah aku dengan memudahkan setiap yang susah kerana memudahkan yang susah itu senang sahaja bagiMu dan aku memohon kepadaMu kemudahan dan kemaafan, dunia dan akhirat” (Riwayat Thabrani daripada Abu Hurairah r.a.)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2011/02/10/doa-minta-dipermudahkan/


DOA BUKA TELINGA HATI

“”Ya Allah bukakanlah pendengaran hatiku untuk mengingatiMu … dan kurniakan ketaatan kepadaMu dan ketaatan pada RasulMu serta beramal dengan kitabMu” (Riwayat Thabrani daripada Sayyidina Ali)

Dalam hadith ini Rasulullah s.a.w. mengajar kita agar berdoa supaya dibuka telinga hati. Dalam hadith yang lain pula disebut pintu hati, sepertimana kita orang Melayu biasa menyebut “semoga dibukakan pintu hatinya.

Hati sanubari adalah seumpama radar, baik hati itu maka baiklah seseorang itu. Hati jugalah yang akan diperiksa di ahkirat nanti.

Al-A’diyat [10] Dan dikumpul serta didedahkan segala yang terpendam dalam dada?[11] Sesungguhnya Tuhan mereka Maha Mengetahui dengan mendalam tentang (balasan yang diberikanNya kepada) mereka pada hari itu

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2011/02/10/doa-buka-telinga-hati/


No comments: