Thursday, March 4, 2010

AL FATTAHU, AL 'ALIIMU, KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT, MENYELAMATKAN DARI NERAKA, SEBUTLAH KEBAIKAN ORANG MATI, DENGKI IRIHATI

Tazkirah Jumaat
5 Mac 2010 (19 Rabiul Awal 1431H)


FADHILAT ASMAUL HUSNA

19. AL FATTAHU Ertinya Yang Membuka Khazanah Rahmat

KHASIATNYA: “Ya Fattah!” Apabila dizikir tiap-tiap selesai sembahyang Subuh sebanyak 71 kali dengan tangannya dihantarkan keatas dada, Insyaallah hatinya akan bersih dan bercahaya, dimudahkan segala pekerjaan dan keluar cinta dunia dari hatinya.

20. AL 'ALIIMU Ertinya Mengetahui

KHASIATNYA: Barangsiapa yang berzikir “Ya ‘Aliim!” tiap-tiap setelah selesai solat lima waktu sebanyak 100 kali, Insyaallah akan mendapatkan ilmu ma'rifat dan kasyaf serta iman yang sempurna.


4 PERKARA YANG MEMBERI KEBAIKAN DUNIA AKHIRAT

Rasulullah s.a.w bersabda “Ada empat perkara, sesiapa yang diberi keempat perkara itu bererti dia telah diberi kebaikan dunia dan akhirat iaitu lisan yang selalu berzikir (kepada Allah), hati yang selalu bersyukur, badan yang sabar dalam menghadapi ujian dan seorang isteri yang tidak khianat dalam urusan diri dan hartanya. (Riwayat Thabrani melalui Ibnu Abbas r.a.)

Zikir : Sabda Rasulullah SAW : “Sebaik-baik amalan itu ialah bahawa kamu berpisah dengan dunia ini sedangkan lidahmu basah berzikir kepada Allah.” (Hadis Riwayat Abu Na’im).

Syukur : Bersyukurlah dengan apapun yang diberikan samada banyak atau sedikit.

Sabar : Bersabarlah dalam menghadapi musibah dan janganlah merungut kerana setiap musibah itu ada pampasannya.Dalam hadith disebut seseorang itu tidak akan mengecap kemanisan iman sehingga dia merasakan musibah itu satu rahmat ke atasnya.

Isteri : Pilihlah isteri yang beragama seperti disebut dalam hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim yang bermaksud:“Seseorang wanita itu dikahwini kerana empat perkara: Kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Utamakanlah yang mempunyai agama, nescaya kamu akan selamat”- (Riwayat Bukhari dan Muslim)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/03/03/4-perkara-yang-memberi-kebaikan-dunia-akhirat/


4 SIFAT YANG MENYELAMATKAN DARI NERAKA

Rasulullah s.a.w bersabda “Ada empat perkara, sesiapa yang dalam dirinya mempunyai keempat perkara tersebut, Allah mengharamkan neraka baginya dan memelihara dirinya daripada syaitan iaitu seseorang yang dapat mengawal dirinya ketika sangat berkeinginan, ketika merasa sangat takut, ketika nafsunya memuncak, ketika dia marah. Dan ada empat perkara yang sesiapa dalam dirinya mempunyai keempatnya, Allah swt akan mencucuri rahmat ke atasnya dan memasukkannya ke dalam syurga iaitu sesorang yang memberi tempat tinggal kepada orang miskin, mengasihani orang yang lemah, lemah-lembut terhadap hamba sahaya dan membelanjakan wangnya untuk kedua orang tuanya. (Riwayat Hakim).

Salah satu daripada 4 sifat yang boleh menyelamatkan kita dari neraka dan godaan syaitan ialah mengawal diri semasa kita sangat berkehendakkan sesuatu. Ini kerana jika kita terlalu inginkan sesuatu kita akan mendapatkannya walaupun dengan cara yang salah. Orang yang terlalu takut juga akan melakukan sesuatu yang salah. Semasa nafsu memuncak, kita juga akan melakukan sesuatu yang salah sekiranya tidak dapat dikawal dan disalurkan pada tempat yang halal. Syaitan cuma mengambil peluang di atas nafsu buruk yang tercetus.

Begitu juga semasa marah, sekiranya tidak dikawal, kita akan bertindak secara membabi-buta dan syaitan akan menunggang di atas kemarahan kita.

Dari Abu Hurairah Radiallahu-Anhu bahawasanya ada seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam :Berpesanlah kepadaku, lalu baginda Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda:Jangan marah.Orang itu mengulangi lagi beberapa kali minta dipesani, maka baginda masih tetap bersabda : Jangan marah.(Riwayat Al-Imam Bukhari)

Dari Abi Ad-Darda ia berkata, wahai Rasulullah, tunjukkanlah saya sesuatu amalan yang boleh menyebabkan saya dapat masuk syurga. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Jangan marah nescaya engkau akan dapat masuk syurga. (Riwayat Al-Imam At-Thabrani)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/03/03/4-sifat-yang-menyelamatkan-dari-neraka/


SEBUTLAH KEBAIKAN ORANG YANG TELAH MATI

Hadis Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:“Dari Ibnu Umar telah berkata: Sabda Rasululllah s.a.w.: Sebutlah kebaikan orang yang telah mati dan berhentilah dari menyebut keburukan mereka”. (Riwayat at-Tirmizi).

Dari Anas r.a katanya:”Satu jenazah diusung melalui satu tempat. Lalu orang ramai memuji bahawa itu adalah jenazah orang yang baik. “Ya, wajib (pasti).” Berkata rasulullah s.a.w. menyetujuinya. Kemudian berlalu pula usungan jenazah yang lain. Orang ramai berkata pula:”Mayat yang jahat.” Berkata Rasulullah saw.:”Ya, wajib (pasti)!” Maka bertanya Umar bin al-Khattab:”Apakah yang wajib (pasti) ya Rasulullah?” jawab baginda:”Kamu katakan mayat itu baik, maka ia pasti masuk syurga. Kamu katakan pula mayat si anu itu jahat, pasti pula ia masuk ke neraka. Kamu semua adalah para saksi Allah di bumi.”(Riwayat Muslim)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2010/02/25/sebutlah-kebaikan-orang-yang-telah-mati/


DENGKI DAN IRIHATI BIARLAH PADA TEMPATNYA

Rasulullah saw. Bersabda bermaksud: "Tidak boleh iri hati melainkan dalam dua perkara iaitu: Seseorang yang telah dikurniakan Allah harta lalu dibelanjakan hartanya itu kejalan yang benar (yang diredhai oleh Allah) dan orang yang dikurniakan oleh Allah ilmu pengetahuan, lalu ia mengeluarkan sesuatu hukum berpandukan ilmunya (al-Quran dan Hadith) serta diajarkannya pula kepada orang lain". Riwayat Hadith al-Bukhari

1. Islam melarang umatnya berperasaan hasad dengki dan iri hati melainkan kepada perkara-perkara yang boleh mendatangkan kebaikan sahaja.

2. Islam tidak membenarkan orang yang mengeluarkan hukum tanpa terlebih dahulu merujuk kepada al-Quran dan Hadith, sebaliknya melayani tekanan hawa nafsu dan kepentingan diri sendiri semata-mata.

3. Islam melarang umatnya berperasaan cemburu buta dan iri hati terhadap sesama manusia melainkan didalam dua perkara:

i) Merasa iri hati terhadap orang yang beramal dengan ilmu yang dipelajarinya serta mengajarkannya pula kepada orang lain.

ii) Orang yang dikurniakan harta dan membelanjakan hartanya itu dijalan yang diredhai oleh Allah.

http://dakwah2u.blogspot.com/2009/05/hadis-dengki-dan-irihati-biarlah-pada.html


No comments: