Thursday, October 29, 2009

Bila Kurang Makan, Adab Makan, Bersabar Hadapi Ujian

Tazkirah Jumaat
23 Okt 2009 (4 Zulkaedah 1430H)


BILA KURANG MAKAN

Rasulullah saw. bersabda “Apabila seseorang itu kurang makan, penuhlah badannya dengan cahaya”.

Bila seseorang itu kurang makan, Allah swt akan melahirkan cahaya (nur) di dalam dirinya dan memberi kekuatan untuk mendampingi Allah. Apabila lapar juga akal aktif bergerak, Imam Nawawi juga banyak berpuasa dan menulis kitabnya dalam keadaan lapar. Rasulullah saw sendiri banyak berlapar. Dikatakan Baginda tidak pernah makan roti 2 hari berturut-turut. Baginda juga menyediakan bekalan makanan yang mencukupi untuk setahun bagi keperluan para isterinya. Namun bekalan itu hanya cukup untuk setengah tahun sahaja, kerana ia digunakan untuk membantu mereka yang kesusahan.

Rasulullah saw melakukan puasa sunat 11 hari setiap bulan secara tetap (rutin), iaitu pada Hari Isnin dan Khamis (8 hari sebulan) dan tiga hari pertengahan iaitu 13, 14 dan 15 haribulan. Ahli tarikat juga mengamalkan puasa sunat 11 hari sebulan. Selain itu jika tiada makanan di rumahnya, Baginda akan berpuasa.

Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Rasulullah bersabda; “Dibentangkan amalan-amalan di hadapan Allah pada hari Isnin dan Khamis. Maka aku menyukai dibentang amalanku (di hadapan Allah) pada ketika aku berpuasa”(Riwayat Imam Tirmizi).”

Abu Hurairah r.a. juga pernah menceritakan; “Temanku (yakni Rasulullah s.a.w.) telah mewasiatkanku dengan tiga perkara; 1. Berpuasa tiga hari pada setiap bulan. 2. Mengerjakan dua rakaat solat dhuha. 3. Menunaikan solat witir sebelum aku tidur”.(Hadith Riwayat oleh Imam Bukhari dan Muslim)

Dari Aisyah r.a :Bersabda Rasulullah s.a.w kepadaku pada suatu hari: ”Wahai Aisyah! Adakah di sisi kamu sesuatu pun (untuk dimakan )?” Aisyah berkata:” Wahai Rasulullah! Tidak ada sesuatu pun (untuk dimakan)” Baginda bersabda “(Jika begitu) maka aku berpuasa”. (Muslim)


ADAB MAKAN

Rasulullah saw bersabda : “Apabila seseorang di antara kamu memakan makanan, hendaklah membaca: “Bismillah”. Apabila lupa pada permulaannya, hendaklah membaca: “Bismillahi awwaluhu wa aakhirahu” (Dengan nama Allah pada permulaan makan dan pada penghabisannya)

Jabir Radhiallallahu Anhu berkata: “Saya telah mendengar Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: “Apabila seorang masuk ke dalam rumahnya dengan menyebut ‘Bismillah’ ketika masuk dan ketika makan, maka syaitan berkata kepada temannya: Tiada tempat tinggal dan tiada bagian makanan bagi kamu di sini. “ Dan bila masuk tiada menyebut nama Allah, syaitan berkata: “Kamu dapat bermalam di rumah ini, kemudian jika waktu makan tidak menyebut nama Allah, syaitan berkata: Kamu dapat bermalam dan makan di sini”.(Hadis riwayat Muslim)

Rumah yang dibaca Bismillah sebelum ditutup pintu tidak dimasuki syaitan, (walaupun syaitan boleh masuk melalui lubang, ia tidak akan masuk). Begitu juga minuman yang ditutup dan dibaca Bismillah.……

Kuncilah pintu dan sebut nama Allah, kerana syaitan tidak dapat membuka pintu yang berkunci. Tutup tempayanmu dengan menyebut nama Allah.(Hadis Riwayat Muslim)

Dari Jabir bin Aabdillah radhiyallahu ‘anhu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “janganlah kalian makan dengan tangan kiri kerana syaitan itu juga makan dengan tangan kiri.” (HR Muslim no. 2019) Dari Umar radhiyallahu ‘anhu Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Jika salah seorang diantara kalian hendak makan maka hendaknya makan dengan menggunakan tangan kanan, dan apabila hendak minum maka hendaknya minum juga dengan tangan kanan. Sesungguhnya syaitan itu makan dengan tangan kiri dan juga minum dengan menggunakan tangan kirinya.” (HR Muslim no. 2020).

Disini terdapat sedikit masalah, iaitu bagaimana kita hendak mengambil lauk atau minum dengan tangan kanan yang terdapat sisa makanan, ini boleh mengotorkan sudu atau gelas. Ulama telah membuat satu kaedah atau helah iaitu gunakan tangan kiri, tetapi ’support’ dengan tangan kanan, bagi menunjukkan kekuatan tangan kanan.

http://nasbunnuraini.wordpress.com


HENDAKLAH BERSABAR KETIKA MENGHADAPI UJIAN ALLAH S.W.T.

Setiap manusia pasti akan menghadapi liku-liku putaran hidup bagaikan roller-coaster. Adakalanya kita berada megah di atas dan adakalanya kita berduka di bawah. Kedua-duanya sebenarnya merupakan ujian bagi kita sebagai hamba Allah di muka bumi ini agar dapat dikenal-pasti siapakah di antara kita yang paling berkualiti amalnya menerusi cara kita menghadapi ujian-ujian tersebut.

Firman Allah S.W.T.: Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) – al-Mulk (67) : 2

Ujian daripada Allah S.W.T ini meliputi seluruh hamba-Nya yang taat mahupun yang derhaka. Malah ujian bagi hamba-hamba-Nya taat adalah lebih hebat berbanding dengan mereka yang engkar. Rasulullah s.a.w pernah di tanya: Ya Rasulullah, siapakah yang paling keras mendapatkan ujian? Baginda menjawab: Para Nabi dan pengikut-pengikutnya. Seseorang itu akan diuji sesuai dengan kadar agama, jika kadar beragamanya kuat maka ujiannya semakin keras. Jika kadar beragamanya lemah maka dia diuji sesuai dengan kadar agamanya. Seorang hamba akan sentiasa diuji sampai dia akan dibiarkan berjalan di muka bumi tanpa membawa dosa kesalahan. – Hadis riwayat Imam al-Tirmidzi (no: 2322)

Justeru itu segala ujian daripada Allah S.W.T ini haruslah kita tempuhi dengan penuh kesabaran agar ianya dapat mendekatkan kita kepada-Nya dan menerima segala limpah rahmat-Nya.
Firman Allah S.W.T.: Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: (Innalillahi wa inna ilahirajiun) "Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali." Mereka itu ialah orang-orang yang dilimpahi dengan berbagai-bagai kebaikan daripada Tuhan mereka serta rahmat-Nya; dan mereka itulah orang-orang yang dapat petunjuk hidayah-Nya. – al-Baqarah (2) : 157.

http://al-fikrah.net/News/print/sid=326.html

No comments: