Friday, September 18, 2009

HARI RAYA AIDIL FITRI (FITRAH), GANJARAN IKHLAS BERPUASA

Tazkirah Jumaat
18 Sept 2009 (28 Ramadhan 1430)



HARI RAYA AIDIL FITRI (FITRAH)

Waktu Sembahyang Hari Raya

Sembahyang hariraya Aidil Fitri boleh dilakukan mulai selepas naik matahari dan berakhir pada waktu zohor mengikut persetujuan ramai. Kalau ramai orang membayar zakat fitrah pada pagi itu , ia boleh dilewatkan dan tidak semestinya dikerjakan pada pukul 8, asalkan sebelum masuk waktu Zohor.

Hukum Sembahyang Hari Raya

Dari segi hukum, 3 mazhab menghukumkan sunat sembahyang Hari Raya kerana Nabi tidak pernah mewajibkannya kecuali mazhab Hanafi yang mewajibkan sembahyang Hari Raya kerana Nabi tidak pernah meninggalkannya. Kalau kita niat sunat dapat maka Insya Allah dapat pahala sunat, dan jika diniat fardhu dapat pahala fardhu kerana setiap amalan diberi pahala berdasarkan niat.

Wajibkah sembahyang Jumaat pada Hari Raya?

3 Mazhab mewajibkannya kecuali Mazhab Hanafi tidak wajib sembahyang Jumaat (dikecualikan) pada Hari Raya kerana sudah ada 2 khutbah dalam sembahyang Raya. Cuma perlu dilakukan Sembahyang Zohor.

Bagaimana cara sambutan hari raya?

Dengan Sembahyang hari raya dan bertakbir. Selepas Sembahyang Hariraya Aidil Fitri atau Hariraya Fitrah, kita akan diampunkan dosa dan kembali kepada fitrah iaitu keadaan asal kita yang tidak berdosa Insya Allah sekiranya disiplin puasa kita jaga dan zakat fitrah kita tunaikan. Cantikkan hari raya dengan bertakbir. Selain itu bermaaf-maafan antara satu sama lain dan ziarah-menziarahi antara satu sama lain.

Bermaaf-maafan di Hariraya

Mengikut mazhab As-Syafie, hendaklah disebutkan kesalahan yang dilakukan semasa bermaaf-maafan, manakala mengikut mazhab Hanafi tidak perlu disebutkan kesalahan yang dilakukan, cukup sekadar meminta maaf secara am sahaja.

Takbir Sembahyang Hari Raya

7 kali pada rakaat pertama dan 5 kali pada rakaat kedua mengikut mazhab Syafie. Manakala mazhab Hanafi melakukan 3 takbir pada setiap rakaat. Ada juga mazhab yang tidak mengangkat tangan semasa takbir, jadi jangan pula ingat mereka ini salah. Sembahyang juga masih sah sekiranya tidak dibaca apa-apa bacaan diantara takbir.

Takbir Hari Raya

Bagi HariRaya AidilFitri, dibolehkan bertakbir selama 5 waktu sembahyang sahaja (1 hariraya bersamaan 5 waktu). Misalnya dimulai selepas Maghrib, diikuti Isya’, Subuh, Zohor hingga selepas Asar sahaja. Manakala takbir Hari Raya AidilAdha boleh dilakukan selama 4 hari.

Salahkah menziarahi kubur pada hari raya?

Tidak salah menziarahi kubur pada hari raya. Dalam satu hadith disebutkan tentang ziarah kubur secara umum, tidak dinyatakan bila-bila masa. Maka ziarahlah kamu kerana sesungguhnya ziarah kubur itu mengingatkan akhirat.” (Riwayat Muslim, Abu Daud dan Tarmizi). Bermaksud boleh ziarah secara mutlak, tidak kira masa/hari (siang,malam hari Jumaat dan sebagainya). Tidak semestinya kita bersedih semasa menziarahi kubur, kita boleh juga melahirkan kegembiraan pada hari raya dengan melawat kubur arwah datuk nenek kita.

Memakai baju raya

Kata Ibnu Hajar dalam Kitab Tanbihul Akhbar: Sunat pada hari raya memakai yang hijau dari yang putih…

Hari raya yang paling hebat adalah apabila memasuki syurga. Ahli syurga memakai pakaian berwarna hijau. Mereka itu, disediakan baginya Syurga yang kekal, yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; mereka dihiaskan di dalamnya dengan gelang-gelang tangan emas dan memakai pakaian hijau dari sutera yang nipis dan sutera tebal yang bersulam……..( Al-Kahfi, Chapter #18, Verse #31)

Penduduk Syurga itu (bersenang-senang di dalamnya dengan) berbaring di atas (bantal-bantal dan) cadar-cadar yang hijau warnanya serta permaidani-permaidani yang sangat indah.( Al-Rahman, Chapter #55, Verse #76)

Memandang yang hijau juga adalah satu perkara yang menajamkan mata.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/09/09/hari-raya-aidil-fitri-fitrah/


GANJARAN IKHLAS BERPUASA

BALASAN bagi orang yang berpuasa dengan penuh takwa dan ikhlas bagi mendapatkan keredaan Allah sangat besar. Selain, diberikan ganjaran pahala berlipat ganda, Allah turut berjanji balasan syurga untuk mereka.

BALASAN bagi orang yang berpuasa dengan penuh takwa dan ikhlas bagi mendapatkan keredaan Allah sangat besar.

Selain, diberikan ganjaran pahala berlipat ganda, Allah turut berjanji balasan syurga untuk mereka.

Daripada Sahl bin Sa’ad, bahawa Nabi Muhammad bersabda bermaksud: “Sesungguhnya di syurga ada pintu yang bernama ar-Rayyan tempat masuk orang yang berpuasa pada hari kiamat. Tidak dapat masuk daripada pintu itu kecuali orang yang berpuasa, dipanggil oleh penjaganya: “Di manakah orang yang telah berpuasa?”

“Dan tidak dapat masuk ke situ kecuali mereka yang berpuasa saja, dan jika semuanya telah selesai masuk, maka pintu itu ditutup, dan tidak masuk melaluinya melainkan mereka yang berpuasa saja.”

Sesungguhnya ujian daripada puasa itu amat besar. Oleh itu, kedudukannya di sisi Allah sangat mulia hinggakan Allah menyediakan pintu khas ke syurga yang dinamakan ar-Rayyan.

Malaikat yang menjaga pintu itu akan menyeru dan memanggil orang berpuasa untuk dimasukkan ke syurga melalui pintu ar-Rayyan yang dijaganya dan tidak ada yang dapat melaluinya melainkan mereka yang layak saja.

Daripada Abu Said al-Khudri, katanya, Rasulullah bersabda: “Tidak seorang pun daripada hamba Allah yang berpuasa sehari dengan niat kerana Allah, melainkan akan Allah jauhkan mukanya daripada kepanasan api neraka sejauh perjalanan 70 tahun lamanya.”

Orang berpuasa dengan niat ikhlas kerana Allah, kemudian memelihara puasanya daripada amalan ditegah, Allah akan membalasnya dengan menjauhkan dirinya daripada api neraka sejauh 70 tahun perjalanan.

http://dakwah2u.blogspot.com/2007/09/ganjaran-ikhlas-berpuasa.html

Salam Aidilfitri, Maaf Zahir & Batin

No comments: