Friday, April 10, 2009

TJ : Jemputan Maulidurasul, Iblis, Hadith Ilmu & Silaturrahim, Wakaf

Tazkirah Jumaat
7 Rabiul Akhir 1430H/3 April 2009



JEMPUTAN KE MAJLIS SAMBUTAN MAULIDURRASUL PERINGKAT MUKIM KUNDASANG 1430H/2009M


Tuan/puan serta keluarga dijemput ke majlis sambutan ini pada besok hari 11 April 2009 (Sabtu).

7.00 pagi : Berkumpul di perkarangan SMK Kundasang dan kemudian berarak ke Pekan Kundasang. Acara kemuncak diadakan di perkarangan Kedai SECO Pekan Kundasang.

Majlis ini akan dirasmikan oleh Y.B. DATUK HAJI MASIDI MANJUN, Menteri Pelancongan, Kebudayaan Dan Alam Sekitar Sabah. Salam Maulidurasul.


HARI INI IBLIS TIDAK DAPAT MENYELAMATKAN KAMU !

AL QURAN telah mencatatkan bahawa sepanjang sejarah manusia dari Adam hingga umat Nabi Muhammad, tidak terkira ramainya manusia tumpas di tangan iblis dan bala tenteranya. Antara manusia yang telah disesatkannya termasukiah Firaun, kaum Luth, kaum Nuh, Aad, Hud, Abu Jahal, Abu Lahab dan lain-lain.

Anda bacalah kisah kejayaan dan kegagalan iblis ini sebagai renungan dan iktibar kepada kita bagi mempersiapkan diri menghadapi musuh utama manusia ini.

Iblis di syurga: Dalam sebuah kitab karangan Imam al-Ghazali ada menyebutkan bahawa sesungguhnya nama iblis pernah dicatat sebagai al-Abid (ahli ibadah) pada langit yang pertama, pada langit kedua disebut az-Zahid, langit ketiga dipanggil al-Arir, langit keempat dikenali al-Wali, langit kelima al-Taqi, langit keenam al-Kazin dan di langit ketujuh disebut Azazil manakala di lohmahfuz, namanya dicatat sebagai iblis.

Rupa iblis ketika berada di syurga sangat indah, mempunyai empat sayap (kepak), tinggi ilmunya, kuat beribadah dan dilantik menjadi penghulu para malaikat di syurga. Apabila tiba saatnya manusia diciptakan, Allah berfirman kepada para malaikat: "Aku akan menciptakan seorang lelaki yang berasal dari tanah lumpur ini. Maka, apabila. Aku telah menyempurnakannya dan meniupkan roh-Ku ke dalam dirinya, tunduklah kamu semua seraya bersujud." (Surah Sod, ayat 71-72).

Kisah selanjutnya telah pun diketahui, apabila manusia selesai dicipta, iblis enggan sujud fnenghormatinya. Tindakan biadab iblis ini menimbulkan kemarahan Allah, lalu Dia berfirman: "Hai iblis, apakah yang menghalang kamu bersujud kepada (manusia) yang telah Aku ciptakan dengan tangan-Ku sendiri? Apakah kamu menyombongkan diri atau termasuk orang yang lebih tinggi?"

Iblis yang ingkar lalu berkata: "Apakah aku harus bersujud kepada orang yang Engkau ciptakan berasal daripada tanah? Iblis berkata lan: Cuba terangkan kepadaku, inikah orang yang telah Engkau muliakan melebihi diriku? Sesungguhnya jika Engkau memberi tangguh kepadaku sehingga sampai kiamat, nescaya akan kmesatkan keturunannya, kecuali sebahagian kecil saja..." (Surah al-Israk).

Wajah iblis bertukar hodoh: Allah melaknat iblis dan mengubah muka iblis yang asalnya sangat indah menyerupai bentuk babi hutan, kepalanya menyerupai unta dan di dadanya tumbuh daging yang menonjol seperti punggung.

Allah turut mengubah bentuk antara kepala dan dada iblis menyerupai seperti kera. Kedua-dua belah matanya terbelah sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka lebar, bibirnya bertukar menyerupai bibir lembu, keluar taring menyerupai babi hutan dan janggut tumbuh sebanyak tujuh helai sahaja.

Setelah wajah asal iblis yang cantik berubah menjadi hodoh, Allah mengusir iblis dari syurga. Allah berfirman: "Nyahlah!! Barang siapa dari mereka mengikutimu, maka neraka jahanamlah yang patut menjadi balasan bagi kamu semua. Itu balasan yang setimpal. Silalah engkau menghasut siapa saja yang engkau sanggupi dari mereka dengan ajakanmu.

"Silalah engkau mengerahkan pasukanmu yang berkuda atau yang berjalan kaki untuk menarik mereka, bersekutulah dengan mereka melibatkan harta dan anak-anak (mereka) dan berilah janji kepada mereka. Janji yang dikemukakan syaitan tidak lain kecuali tipuan belaka, Sesungguhnya hamba-hamba-Ku (yang taat), kamu tidak dapat berbuat apa-apa kepada mereka. Cukuplah Tuhanmu se-bagai penjaga." (Surah al-Israk).

Saat-saat iblis menemui ajal: Apabila dunia telah kiamat dan tiada lagi makhluk yang tinggal di dunia baik manusia, jin, syaitan mahupun haiwan, maka sampailah saat yang ditentukan Allah kepada iblis.

Allah berfirman kepada malaikatulmaut: "Aku telah menjadikan pembantu untukmu sebanyak orang yang ada dari : mula hingga terakhir, dan Aku telah memberi kekuatan penduduk langit serta bumi, dan kini Aku pakaikan kepadamu pakaian murka dan marah.

"Oleh itu turunlah kamu dengan membawa marah dan murka-Ku terhadap si malaun terkutuk, maka rasakanlah kepada iblis kepedihan maut ber-lipat kali ganda seperti yang dialami oleh hamba-Ku dari mula hingga yang terakhir terdiri daripada jin dan manusia." Firman Allah lagi: "Dan hendaklah kamu membawa 70,000 malaikat yang semuanya penuh dengan sifat murka, dan setiap malaikat Zabaniah membawa rantai dari neraka Ladha, dan cabutlah dengan 70,000 cungkilan dari neraka Ladha. Dan perintahkanlah kepada malaikat Malik supaya membuka semua pintu neraka."

Setelah mendapat perintah daripada Allah, maka malaikatulmaut pun turun dengan rupa yang paling menakutkan. Seandainya penduduk langit dan dunia melihatnya, nescaya cair semuanya. Apabila sampai saja malaikatulmaut, iblis itu ditengkingnya dengan suara bagaikan halilintar. Hanya dengan sekali tengking sahaja, iblis terus pengsan hingga berdengkur.

Sekiranya dengkuran iblis itu didengar penduduk dari Timur hingga ke Barat nescaya pengsan kesemuanya, Wajah iblis terus kecut dan menggeletar. Setelah tersedar, iblis ditengking sekali lagi oleh malaikatulmaut.

"Berhentilah kamu iblis laknat yang jahat! Kini rasalah pedihnya maut sebagaimana yang dirasai oleh orang-orang yang engkau sesatkan dalam beberapa abad dari hidupmu. Inilah hari yang ditentukan Allah, ajal kamu. Ke manakah kamu hendak lari?"

Apabila iblis mendengar suara malaikatulmaut hendak mencabut nyawanya, maka ia pun lari ketakutan sehingga ke hujung Timur. Tetapi malaikatulmaut sudah berada di hadapannya.

Iblis yang ketakutan menyelam ke dalam laut, tetapi malaikatulmaut telah bersedia di depannya, lalu laut melem-parkannya ke daratan. Maka larilah iblis mengelilingi lilitan bumi kemudian mencari kubur Nabi Adam. Di depan kubur Adam, iblis berkata: "Disebabkan kamulah maka aku menjadi malaun (celaka)."

Setelah tidak terdaya lari lagi, iblis bertanya malaikatulmaut: "Minuman apakah yang akan kamu berikan kepadaku dan seksa apakah yang dikena-kan terhadapku?"

Malaikatulmaut berkata: "Kamu diberi minuman dari neraka Ladha, seksa yang kamu terima serupa dengan seksa ami neraka dan berlipat kali ganda."

Mendengar kata-kata itu, iblis terus terguling-guling di atas tanah sambil menjerit-jerit sekuat hatinya kemudian lari lagi dari Barat ke Tirnur dan berbalik sehingga pada suatu tempat ketika mula-mula diturunkan ke bumi dulu. Di lokasi itulah iblis dihalang oleh malaikat Zabaniah dengan rantai di tangannya. Bumi menggelegak dengan api yang marak apabila malaikat Zabaniah melontar iblis dengan batu-batan dari neraka Ladha sehinggalah saat-saat akhir sakaratulmautnya.

Pidato iblis dalam neraka: Dalam sebuah hadis diterangkan bahawa apabila penghuni neraka sudah sampai ke neraka, maka di situ disediakan sebuah mimbar daripada api, dipakaikan pakaian daripada api, bermahkota daripada api dan diikat iblis dengan tali daripada api.
Ketika itu terdengarlah suara menyeru iblis: "Wahai iblis, naiklah kamu ke atas mimbar dan bersyarahlah kamu kepada penghuni neraka!"

Iblis pun naik ke atas mimbar dan berkata: "Wahai para penghuni neraka! Wahai orang-orang yang kafir dan orang-orang munafik! Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepada kamu dengan janji yang benar dan bahawa kamu semua mati, akan dihalau dan dihisab untuk menjadi dua kump-ulan. Satu kumpulan ke syurga dan satu kumpulan lagi ke neraka Sa'ir.

Semua penghuni neraka mendengar segala ucapan iblis yang menjadi ketua mereka. Iblis menyambung: "Kamu semua menyangka bahawa kamu tidak akan meninggalkan dunia bahkan kamu semua menyangka akan tetap berada di dunia selama-lamanya.

"Tidak! Tidaklah ada bagiku kekuasaan ke atasmu melainkan aku hanya mengganggu dan memperdaya kamu semua dengan tipu muslihat. Akhirnya kamu semua mengikuti aku, maka dosanya adalah untuk kamu.

"Oleh itu, janganlah kamu mengumpat dan mencaci aku, sebaliknya umpatlah diri kamu sendiri kerana sesungguhnya kamu sendirilah lebih berhak mengumpat daripada aku mengumpat."

Iblis terus berucap sambil menyoal kebodohan penghuni neraka. Sambil menempelak, iblis mengakui Allahlah yang paling berkuasa menciptakan segala sesuatu. "Mengapa kamu tidak mahu menyembah Allah sedangkan Dialah Allah yang menciptakan segala sesuatu?" soal iblis.

Iblis mengakhiri pidatonya dengan berkata: "Hari ini aku tidak dapat menyelamatkan kamu semua daripada seksaan Allah dan kamu juga tidak akan dapat menyelamatkan aku. Sesungguhnya pada hari ini aku telah terlepas daripada apa yang telah aku katakan kepada kamu dahulu, sesungguhnya aku diusir dan ditolak dari hadrat Tuhan, seru sekalian alam." Setelah itu iblis dipukul malaikat Zabaniah dengan tombak daripada api dan jatuh ke neraka paling bawah. Kekal iblis di situ bersama-sama dengan pengikut-pengikut setianya.

(Mastika April 2009)


KAYA HARTA DAN KAYA ILMU

Hadith : Diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a katanya: “Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :" Janganlah ingin menjadi seperti orang lain kecuali seperti dua orang ini. Pertama, orang yang diberi Allah kekayaan berlimpah ruah dan ia membelanjakannya secara benar (di jalan yang adil dan sesuai dengan perintah Allah). Kedua, orang yang diberi Allah al-hikmah dan ia berperangai sesuai dengannya dan mengajarkannya kepada orang lain." (al-Bukhari)

Huraian: Setiap perbuatan ada matlamatnya masing-masing. Tetapi apa yang kita inginkan dalam hidup ini? Ilmu, wang atau selainnya? Perumpamaan orang yang kaya harta dan menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah seperti benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada setiap butir terdapat seratus biji. Hakikatnya, kaya dan miskin akan menguji tahap keimanan seseorang. Tidak semestinya yang kaya kurang imannya dan yang miskin pula kuat imannya atau sebaliknya. Jika direnung manakah yang lebih utama, ilmu atau harta? Tentu sekali ilmu kerana seperti kata sayidina Ali: "Ilmu akan menjaga diri mu, sementara harta adalah sebaliknya, kamu yang harus menjaganya." Namun alangkah baiknya jika kita kaya kedua-duanya. Kaya harta dan kaya ilmu kerana kedua-dua mampu menaikkan kedudukan kita bukan sahaja di sisi manusia bahkan di sisi Allah SWT iaitu dengan cara memanfaatkan kurniaan Allah itu ke jalan yang diredhai-Nya.


MEMUTUSKAN SILATURAHIM

Hadis : Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: "Sesiapa yang ingin diluaskan rezekinya, dipanjangkan umurnya, maka hendaklah ia memanjangkan silaturrahim" Riwayat al-bukhari.

Huraian

1. Silaturahim bermaksud menyambungkan tali persaudaraan atau kasih sayang, mengeratkan kembali rasa kecintaan serta menjaga keutuhan persaudaraan yang telah terbina terhadap saudara, kerabat, teman dan sebagainya.

2. Membina dan mengeratkan silaturahim adalah merupakan satu tugas dan tuntutan yang wajib di sisi Islam di mana Rasulullah s.a.w amat membenci golongan yang suka memutuskan hubungan persaudaraan sesama manusia sebagaimana sabda baginda yang maksudnya:" Tidak halal bagi seorang muslim menjauhi (memutuskan) hubungan dengan saudaranya melebihi tiga hari."

3. Mewujudkan silaturrahim bukan sekadar membawa maksud menyambung kembali ikatan persaudaraan yang telah retak atau memulihkan semula ketegangan dalam perhubungan malah ia membawa erti yang lebih luas lagi iaitu membina kemesraan dan keakraban dengan sesiapa sahaja menerusi sifat saling membantu, bertolak ansur dan sebagainya.

4. Biasanya punca permasalahan dan gejala keretakan persaudaraan didahului dengan pertengkaran dan saling menjauhkan diri. Maka adalah menjadi kewajipan bagi seorang muslim yang lain mengajak saudaranya yang bertelagah itu ke jalan perdamaian sama ada dengan cara mendatangi, menyapa atau memberi salam serta diikuti dengan ucapan meminta maaf.

5. Seseorang yang sedang berada dalam suasana tegang (perselisihan faham) hendaklah membanyakkan sabar dan bersikap terbuka serta mengalah untuk meminta maaf atau memaafkan orang lain. Jangan bersikap sombong dan angkuh serta menganggap diri sentiasa benar atau betul kerana inilah punca terjadinya keretakan hubungan yang berterusan. Sesungguhnya dosa sesama insan hanya boleh dimaafkan oleh manusia itu sendiri dan bukanlah boleh diampunkan oleh Allah S.W.T.

http://dakwah2u.blogspot.com


WAKAF AL QURAN

Marilah kita bersedekah dengan mewakafkan Al Quran untuk umat Islam seluruh dunia melalui derma sms yang bermula dari RM1 – RM10. Contoh Wakaf1 untuk RM1 dan sms ke 32776.

No comments: