Friday, December 26, 2008

TJ : Keajaiban Selawat, Hari Mengadap Tuhan, Sembahyang Tahajjud, Jgn Tunjuk Kebencian, Anjuran Bersedekah

Tazkirah Jumaat
12 Disember 2008 / 14 Zulhijjah 1429


KEAJAIBAN SELAWAT


(SAMBUNGAN MINGGU LEPAS)

21. Menurut Al-Hafiz Dimyati, sesiapa yang berhajat menemui Nabi SAW dalam mimpinya maka amalkan membaca selawat sebanyak 70 kali sehari.

22. Ada riwayat yang menyatakan bahawa amalan berselawat 80 kali tiap selepas solat Asar pada hari Jumaat, insya-Allah akan dihapuskan dosa-dosa kecil seseorang.

23. Sesiapa yang sering mengamalkan berselawat pada setiap hari, Allah akan bukakan pintu rahmat dan rezeki yang tidak disangka-sangka baginya.

24. Jiwa yang resah gelisah dapat ditenangkan dengan zikir, termasuklah berselawat sekerap yang mungkin kerana Allah itu Maha Luas rahmat-Nya.

25. Ulamak berpendapat, sesiapa yang mengamalkan selawat saban hari tak kira berapa hitungannya, insya-Allah dihindarkan daripada taun dan wabak penyakit berbahaya yang lain.

26. Membaca selawat 1000 kali selepas solat hajat 2 rakaat mampu menghilangkan keresahan, rasa dukacita serta dikabulkan Allah akan hajatnya.

27. Menurut para ulama, sesiapa yang inginkan saat kematiannya dalam kesudahan yang baik, maka berselawatlah sebanyak 10 kali setiap selesai solat Maghrib.

28. Para Ulamak berpendapat, Allah akan sempurnakan hajat yang baik dengan sentiasa berselawat 40 hingga 100 kali setiap hari, diikuti dengan usaha yang berterusan.

29. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa yang berselawat kepadaku sebanyak 100 kali pada hari Jumaat, maka ia akan datang pada hari kiamat dengan keadaan bercahaya - Hadis Riwayat Abu Naim.

30. Sabda Nabi SAW: Barangsiapa berselawat kepadaku 10 kali pada waktu pagi dan 10 kali pada waktu petang tiap hari, ia akan beroleh syaafaatku pada hari kiamat - Hadis Riwayat Thabrani. Wallahu a’lam.

http://soleh.net/2007/09/26/keajaiban-selawat/


HARI MENGADAP TUHAN

Semasa sembahyang berjemaah, manusia akan berdiri untuk mengadap Allah, manakala di hari Kiamat pula manusia akan berdiri juga untuk mengadap Allah: Al-Mutaffifeen [6] “Hari berdiri manusia untuk mengadap Tuhan sekalian alam”. Di sana manusia bercakap secara ‘direct’ dengan Allah, tanpa ada penterjemah dan semua orang faham soalan dari Allah. Adi Bin Hatim r.a meriwayatkan sebuah hadis Rasulullah S.A.W. Katanya baginda bersabda yang bermaksud : “Tidak ada seorang pun antara manusia di akhirat kelak kecuali dia akan berhadapan dengan Allah S.W.T. Antara manusia dan Tuhan tidak ada jurubahasa (tidak ada pegawai protokol)”. (Riwayat Muslim)

SEMBAHYANG SUNAT TAHAJJUD

Dalam satu hadis, Allah rahmati dan suka orang solat tahajjud: Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Allah merahmati orang yang bangun pada waktu malam dan mengejutkan isterinya untuk sembahyang. Jika isterinya payah sedar ia merenjiskan air di wajahnya. Dan Allah merahmati isteri yang bangun waktu malam bersembahyang dan mengejutkan suaminya (agar beribadah). Jika suaminya enggan (liat) untuk bangun maka ia merenjiskan air diwajahnya.” (Riwayat Abu Daud). Kerjasama suami-isteri seperti ini ini mampu membentuk keluarga dan masyarakat yang baik.

Di dalam hadis yang lain, solat tahajjud ialah budaya orang soleh. Dari Ummah Al-Bahili dari Rasulullah s.a.w ; “hendaklah kamu melazimkan (qiamulail) sembahyang malam. Sebab itu adalah amalan orang-orang soleh sebelum kamu. Ia menghampirkan kamu dengan tuhan, menebus keburukan (kamu) dan mencegah dari melakukan dosa.” ( Riwayat At-Tarmizi )
Dalam riwayat Salman Farisi ditambah lagi dengan faedah lain iaitu, “ia dapat menghilang penyakit dari dalam tubuh.” - ( Riwayat At-Tabrani )

Imam Syafie mengharuskan solat tahajjud secara berjemaah. Imam Hanafi mengatakan solat tahajjud itu individu.

Israa [79] Dan bangunlah pada sebahagian dari waktu malam serta kerjakanlah sembahyang tahajud padanya, sebagai sembahyang tambahan bagimu; semoga Tuhanmu membangkit dan menempatkanmu pada hari akhirat di Makam Mahmud


JANGAN TUNJUK KEBENCIAN SESAMA ISLAM

Dalam satu hadith disebut, “Jangan kamu tunjuk kepada saudara kamu (orang Islam) yang kamu tidak suka kepadanya, nanti Allah akan rahmatinya dan uji kamu dengan bala. (Riwayat Tirmizi). Sekiranya kita tidak suka atau mempunyai perasaan benci sesama saudara Islam, janganlah dizahirkan. Sebaliknya pendamkan perasaan tidak suka itu di dalam hati dan janganlah diceritakan kepada orang lain. Juga janganlah kita mengatakan atau melakukan sesuatu yang boleh mengembirakan musuh kita iaitu musuh-musuh Islam.

Al-A’raf [150] “Dan apabila Nabi Musa kembali kepada kaumnya dengan marah dan dukacita, berkatalah dia: Amatlah buruknya apa yang telah kamu lakukan sepeninggalanku; mengapa kamu terburu-buru (tidak menunggu) perintah Tuhan kamu? Dan dia meletakkan Luh-luh (yang mengandungi tulisan Taurat) itu serta dia memegang (rambut) kepala saudaranya (Nabi Harun) sambil menariknya kepadanya. Nabi Harun berkata: Wahai anak ibuku! Sesungguhnya kaum (Bani Israil) memandangku lemah dan nyaris-nyaris mereka membunuhku (ketika aku melarang mereka); oleh itu, janganlah engkau menjadikan musuh bergembira melihat (tempelakmu) terhadapku dan janganlah engkau jadikan daku termasuk dalam golongan orang-orang yang zalim.” http://nasbunnuraini.wordpress.com


ANJURAN BERSEDEKAH

Rasulullah SAW mengingatkan dalam khutbah baginda ketika sampai di Madinah pada waktu hijrah dari Makkah : "Wahai segenap manusia! Sesungguhnya amal itu tergantung kepada niat, dan seseorang akan mendapatkan (pahala) sesuai dengan apa yang diniatkannya". Rasulullah SAW menganjurkan kepada kita umatnya untuk memperbanyak sedekah, hal itu dimaksudkan agar rezeki yang Allah berikan kepada kita menjadi bertambah berkat.

Oleh itu marilah kita bersedekah dengan mewakafkan Al Quran untuk umat Islam seluruh dunia melalui derma sms yang bermula dari RM1 – RM10. Contoh Wakaf1 untuk RM1 dan sms ke 32776. Tolong sampaikan perkara ini kepada saudara, keluarga dan kawan2 kita supaya kita semua mendapat keberkatan. [..]

No comments: