Monday, September 8, 2014

11 Julai 2014 / 13 Ramadhan 1435 : BULAN KASIH SAYANG ALLAH, CONTOH BONUS PELABURAN AKHIRAT YANG IKHLAS

Tazkirah Jumaat
11 Julai 2014 / 13 Ramadhan 1435

BULAN KASIH SAYANG ALLAH

Bulan Ramadan adalah bulan kerahmatan, bulan Allah menunjukkan sifat pengasihnya sehingga dihentikan seksa kubur ke atas umat Islam dan ditutup pintu-pintu neraka dalam bulan ini. Dibuka 8 pintu syurga yang jaraknya 60 batu antara satu sama lain. Ditutup neraka Jahannam yang lebarnya 40 tahun perjalanan dan dalamnya 70 tahun perjalanan untuk sampai ke dasarnya.

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Apabila masuk bulan Ramadhan terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka manakala sekelian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat.”(Bukhari & Muslim)

Ditutup Pintu Neraka

Pada bulan Ramadhan, pintu neraka ditutup maka kepanasannya tidak sampai ke alam barzakh (alam perantaran antara alam dunia dan alam akhirat). Seksaan kubur ke atas orang Islam dihentikan pada bulan Ramadan. Selain itu orang Islam yang meninggal dunia pada bulan Ramadhan tidak diseksa dan disoal oleh Malaikat Mungkar dan Nakir.

Dibuka Semua 8 Pintu Syurga.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila datang bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga”.(Hadith Sahih – Riwayat Bukhari). Banyak rahmat yang diturunkan oleh Allah s.w.t pada bulan ini. Orang mukmin ditambah rezekinya seperti makanan yang sedap-sedap semuanya ada di bulan ini bahkan golongan miskin juga dapat menikmatinya pada bulan ini.

Allah Perhiaskan Syurga.

Allah percantikkan syurga yang sememangnya cantik. Bagaimana? Tidak terfikir oleh akal manusia. Bidadari bernasyid dan menyanyi-nyanyi minta disegerakan bertemu dengan bakal suaminya di syurga nanti.

Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadhan . Pada awal bulan Ramadhan bertiup angina di bawah Arasy dan bergeraklah daun kayu dengan longlai di bawah syurga, terdengarlah desiran daun kayu, hembusan bayu syurga yang teramat indahnya, seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya hingga berdirilah di atas puncak mercu syurga itu, lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah ? Lalu bidadari lain pula bertanya : Apakah nama malam ini ? Jawab Malik Ridhwan , hai bidadari yang cantik manis, inilah malam Ramadhan .

Rahmat Allah

Rahmat  Allah,  yang Allah turunkan ke dunia ini hanyalah satu per seratus sahaja, dengan 1 bahagian yang diturunkan inilah menjadikan makhluknya bersifat kasih mengasihi antara satu sama lain. Hadith riwayat Abu Hurairah r.a katanya: Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda: Allah s.w.t menjadikan rahmat sebanyak seratus bahagian. Dia menahan rahmat di sisi-Nya sebanyak sembilan puluh sembilan dan diturunkan ke bumi hanya satu bahagian. Dari satu bahagian inilah seluruh makhluk saling kasih mengasihi antara satu sama lain sehinggakan binatang mengangkat kaki dari anaknya kerana takut terpijak atau menyakiti anaknya.

Rahmat Allah jugalah yang memerdekakan kita daripada api neraka. 

Daripada Jabir r.a katanya, beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:”Bukan amal seseorang yang memasukkannya ke syurga atau melepaskannya dari neraka, termasuk juga aku, tetapi ialah semata-mata rahmat Allah S.W.T belaka.” (Riwayat Muslim)

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2014/07/06/bulan-kasih-sayang-allah


CONTOH BONUS PELABURAN AKHIRAT YANG IKHLAS

Dan bandingan orang-orang yang membelanjakan hartanya kerana mencari keredaan Allah dan kerana meneguhkan (iman dan perasaan ikhlas) yang timbul dari jiwa mereka, adalah seperti sebuah kebun di tempat yang tinggi, yang ditimpa hujan lebat, lalu mengeluarkan hasilnya dua kali ganda. Kalau ia tidak ditimpa hujan lebat maka hujan renyai-renyai pun (cukup untuk menyiraminya) dan (ingatlah), Allah sentiasa Melihat akan apa yang kamu lakukan. (Baqarah:265)

Dalam ayat ini Allah SWT membuat satu perbandingan tentang orang yang membelanjakan hartanya secara ikhlas, semata-mata untuk mendapat reda Allah dan menguatkan iman mereka. Pelaburan mereka itu umpama sebuah kebun yang terletak di tanah tinggi. Pulangan atau hasil dari kebun mereka itu bergantung kepada hujan yang turun. Sekiranya hujan lebat mereka mendapat dua kali ganda hasilnya seperti buah-buahan atau sayuran. Sebaliknya hujan renyai-renyai pun sudah memadai untuk mengeluarkan hasil kebun mereka yang terletak di tanah yang tinggi.

Perkara ini juga dapat dilihat secara praktikal misalnya penanaman di kawasan tanah tinggi adalah lebih subur, hujan yang sedikitpun memadai apalagi hujan yang lebat. Begitulah hasil pelaburan akhirat yang dilakukan daripada harta yang suci, niat yang ikhlas tanpa ada rasa riak atau menunjuk-nunjuk. Selain itu mereka juga membelanjakan harta dengan tujuan meningkatkan suhu iman mereka.

Allah SWT melihat pelaburan yang cukup syaratnya ini samada ia banyak ataupun sedikit.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2014/05/17/contoh-bonus-pelaburan-akhirat-yang-ikhlas

No comments: