Thursday, July 21, 2011

AMALAN BERPUASA BERSIHKAN PENYAKIT FIZIKAL, KEJIWAAN MANUSIA, PUASA UNTUK MENDAMPINGI ALLAH

Tazkirah Jumaat
22 Julai 2011 (20 Syaaban 1432H)


AMALAN BERPUASA BERSIHKAN PENYAKIT FIZIKAL, KEJIWAAN MANUSIA

Oleh Ibrahim Abdullah

SABDA Rasulullah SAW yang bermaksud: "Sumber daripada penyakit adalah perut. Perut adalah gedung penyakit dan berpuasa adalah ubatnya." - (Hadis riwayat Muslim)

Makanan berlebihan mempunyai dua kesan membahayakan iaitu diserap berlebihan menimbulkan penimbunan lemak, manakala yang dibuang menimbulkan kotoran. Hasil kajian dan penelitian menyatakan, 90 peratus penyakit bermula dari usus besar yang menghimpunkan toksin.

Menurut hasil kajian itu juga, daripada 100,000 usus besar, hanya 6 peratus yang betul-betul normal. Doktor terkemuka dunia pernah melakukan diagnosa terhadap 22,000 usus besar dan hasilnya belum pernah ditemukan suatu usus besar yang berada dalam keadaan normal.

Punca kepada segala penyakit adalah kotoran yang tertahan seperti sisa makanan yang melekat pada dinding usus dan dapat diresap oleh lapisan mukosa, yang akhirnya menjadi kotoran tidak dapat dikeluarkan.

Kotoran tertahan itu seterusnya menghambat proses detokfikasi, melambatkan proses metabolisme dan meracuni tubuh.

Penyelidikan oleh sebahagian pakar Jepun menyimpulkan bahawa jumlah kotoran tertahan yang berada dalam tubuh seseorang sihat, rata-rata seberat 2.72 hingga 4.54 kilogram. Tentulah pada orang yang menderita kelainan, jumlah kotoran tertimbun jauh lebih banyak lagi.

Dijelaskan bahawa berpuasa adalah cara utama untuk menghindari tompokan kotoran itu. Selain itu dicadangkan memakan makanan organik yang tidak tercemar, meminum air bersih secukupnya, mengendalikan emosi, mendapatkan cukup sinar matahari, udara segar serta membiasakan beriadah.

Berpuasa membolehkan makanan yang masuk ke dalam perut dikendalikan kuantitinya. Pengendalian itu memberi kesempatan kepada organ tubuh untuk bekerja secara optimum.

Jika usus besar menerima banyak zat buangan, maka akan terjadi tompokan di sana. Sebaliknya dengan pengendalian makan, maka zat buangan yang dilempar ke usus besar boleh dialirkan tanpa menimbulkan tompokan kotoran.

Penyerapan zat makanan berlebihan juga mengakibatkan tompokan lemak dalam darah pembuluh atau di kelenjar lemak. Keadaan itu membahayakan aliran darah dalam tubuh kerana darah perlu bekerja untuk menghantarkan sari makanan dan oksigen ke seluruh sel tubuh, termasuk jantung.

Makanan berlebihan juga mengakibatkan tenaga berlebihan dalam tubuh, termasuk rangsangan hawa nafsu. Nafsu jika tidak dikendalikan dengan baik, boleh menyebabkan berlaku perkara yang tidak sepatutnya.

Selain itu, makanan berlebihan apa lagi membazirkan, menimbulkan pelbagai macam penyakit emosi atau hawa nafsu, seperti marah, sombong, tidak hormat kepada orang, kikir dan tamak. Semua perilaku itu mengarahkan manusia pada tindakan serta perbuatan melampau dan dosa.

Manfaat berpuasa sebenarnya untuk kebaikan manusia iaitu membersihkan daripada penyakit fizikal dan penyakit kejiwaan.

Sungguh menyedihkan jika ada kaum Muslimin yang tidak melaksanakan puasa tanpa uzur syarie. Ibarat diberi kemudahan untuk menuju sihat dan ceria, mereka memilih sakit. Diberi jalan menuju ketakwaan, mereka memilih jalan penyakit dan dosa.



PUASA UNTUK MENDAMPINGI ALLAH

Al-Barqarah [183] Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa.

Apabila seseorang itu berpuasa dia tidak makan, tidak minum dan tidak melakukan percampuran pada waktu siang hari. Tidak makan, tidak minum dan tidak mempunyai isteri juga adalah sifat para Malaikat. Puasa yang cemerlang mampu menjadikan seseorang yang berpuasa mencapai makam (status) setaraf para Malaikat. Allah s.w.t sendiri tidak makan, tidak minum dan tidak berhajat kepada isteri.

An’am [101] (Dialah) yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah Dia mempunyai anak sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia pula yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dan Dialah Yang Maha Mengetahui akan segala-galanya.

Maka orang yang berpuasa juga mampu mendampingi Allah dengan cara meninggalkan makan, minum, percampuran pada waktu siang hari dan segala perbuatan yang boleh menaikkan nafsu samada melalui penglihatan (mata) percakapan (mulut), pendengaran (telinga) atau pergerakan (tangan dan kaki).

Puasa yang sia-sia adalah puasa yang tidak mempunyai nilai, ia ibarat bateri yang sudah lemah, hanya layak dicampakkan ke dalam tong sampah. Ramai orang yang berpuasa tetapi tidak mendapat apa-apa melainkan lapar dan dahaga.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Berapa banyak orang yang berpuasa tetapi dia tidak mendapat apa-apa dari puasanya kecuali hanya lapar dan dahaga.”

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya bahawa Nabi s.a.w. bersabda: “Sesiapa yang tidak meninggalkan percakapan bohong dan berkelakuan buruk sedangkan ia berpuasa, baginya tidak ada kelebihan (pahala) di sisi Allah selain dari lapar dan dahaga sahaja yang didapatinya.” (Riwayat Bukhari)

Matlamat puasa bukanlah sekadar meninggalkan makan dan minum, tetapi fokusnya adalah untuk melemahkan nafsu yang buruk dan seterusnya mendampingi Allah s.w.t. Oleh itu kita hendaklah mengawal diri daripada melakukan perkara yang keji semasa berpuasa. Perangi nafsu dan berjuanglah untuk menjagalah semua disiplin-disiplin di bulan Ramadahan, selain dari makan, minum, jagalah lidah, mata, telinga, anggota lain dari perkara yang sia-sia agar kita mendapat rahmat (10 Ramadhan pertama), keampunan (10 Ramadhan kedua) dan kemerdekaan dari azab neraka (10 Ramadhan terakhir).



RAMADAN BULAN KERAHMATAN, RAMADAN BULAN KEAMPUNAN, HADIS PILIHAN

Tazkirah Jumaat
15 Julai 2011 (13 Syaaban 1432H)


RAMADAN BULAN KERAHMATAN

Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda; “Apabila masuk bulan Ramadhan terbukalah pintu-pintu syurga dan terkuncilah segala pintu neraka manakala sekelian syaitan dirantai dan dibuka segala pintu rahmat.”(Bukhari & Muslim)

Ditutup Pintu Neraka

Pada bulan Ramadhan, pintu neraka ditutup maka kepanasannya tidak sampai ke alam barzakh (alam perantaran antara alam dunia dan alam akhirat). Seksaan kubur ke atas orang Islam dihentikan pada bulan Ramadan. Selain itu orang Islam yang meninggal dunia pada bulan Ramadhan tidak diseksa dan disoal oleh Malaikat Mungkar dan Nakir.

Dibuka Semua 8 Pintu Syurga.

Dari Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “Apabila datang bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga”.(Hadith Sahih – Riwayat Bukhari). Banyak rahmat yang diturunkan oleh Allah s.w.t pada bulan ini. Orang mukmin ditambah rezekinya seperti makanan yang sedap-sedap semuanya ada di bulan ini bahkan golongan miskin juga dapat menikmatinya pada bulan ini.

Allah Perhiaskan Syurga.

Allah percantikkan syurga yang sememangnya cantik. Bagaimana? Tidak terfikir oleh akal manusia. Bidadari bernasyid dan menyanyi-nyanyi minta disegerakan bertemu dengan bakal suaminya di syurga nanti.

Bahawa syurga berlenggang-lenggang ia dan berhias dari setahun ke setahun kerana masuknya bulan Ramadhan . Pada awal bulan Ramadhan bertiup angina di bawah Arasy dan bergeraklah daun kayu dengan longlai di bawah syurga, terdengarlah desiran daun kayu, hembusan bayu syurga yang teramat indahnya, seni rentak lagunya menawan seluruh perasaan nurani. Maka berhiaslah bidadari sekaliannya hingga berdirilah di atas puncak mercu syurga itu, lantas bersuaralah bidadari : Adakah orang yang hendak meminang kami kepada Allah ? Lalu bidadari lain pula bertanya : Apakah nama malam ini ? Jawab Malik Ridhwan , hai bidadari yang cantik manis, inilah malam Ramadhan.



RAMADAN BULAN KEAMPUNAN

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Sesiapa yang berpuasa dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan dosanya yang akan datang, sesiapa yang menghidupkan malam dengan penuh keimanan dan keikhlasan akan diampunkan dosanya yang telah lalu dan yang akan datang.

Untuk mendapatkan pengampunan dosa, pastikan nafsu dikawal dan semua pantang larang Ramadan dijaga. Dalam hadith yang lain pula cuma disebut “dosa yang telah lalu” iaitu mulai 1 Syawal hingga 30 Syaaban sebelumnya. Inipun sudah cukup bagus.

Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dengan keimanan dan mengharap redha Allah, akan diampuni dosa-dosanya yang terdahulu.” (Riwayat Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah)

“Sembahyang lima waktu, dari Jumaat (yang satu) menuju Jum’at berikutnya, (dari) Ramadhan hingga Ramadhan (berikutnya) adalah penghapus dosa di antaranya, apabila ditinggalkan dosa-dosa besar.” (Riwayat Muslim)

Menghidupkan malam melalui aktiviti seperti Sembahyang Terawih dan bertadarus juga mendapat pengampunan dosa oleh Allah s.w.t. Sembahyang Terawih sebanyak 20 rakaat diasaskan oleh Sayyidina Umar r.a. dan ini dilakukan bagi menggantikan sembahyang malam atau tahajjud Rasulullah sebanyak 8 rakaat pada malam bulan Ramadan. Sembahyang terawih 20 rakaat adalaha sunnah dari para Jamaah iaitu jamaah sahabat nabi dan kita adalah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

“Dari Abu Hurairah r.a berkata: “Adalah Rasulullah SAW menggalakkan qiyamullail (sembahyang malam) di bulan Ramadhan tanpa memerintahkan secara wajib, baginda bersabda: “Sesiapa yang sembahyang malam di bulan Ramadhan kerana beriman dan mengharapkan pahala daripada Allah, maka diampuni baginya dosa yang telah lalu.”

Selain itu memberi makan kepada orang yang berpuasa juga diberi tawaran pengampunan dosa.

Sesiapa yang mengenyangkan orang berpuasa diampunkan Tuhan dosanya , Tuhan memberi minum daripada kolam Haudh sejenis minuman yang tiada dahaga-dahaga lagi kemudiannya , hingga masuk ia ke syurga dan pahalanya seperti pahala orang berpuasa.



HADIS PILIHAN

Hadis-1 [Mafhumnya] : Barangsiapa ingin doanya terkabul dan dibebaskan dari kesulitannya hendaklah dia mengatasi (menyelesaikan) kesulitan orang lain.
(Hadis Riwayat: Imam Ahmad)

Hadis-2 [Mafhumnya] : Bentengilah hartamu dengan zakat, ubati orang-orang sakit (dari kalanganmu) dengan Bersedekah dan persiapkan doa untuk menghadapi datangnya bencana.
(Hadis Riwayat: Imam Ath-Thabrani)

Hadis-3 [Mafhumnya] : Tiap muslim wajib Bersedekah. Para sahabat bertanya, "Bagaimana kalau dia tidak memiliki sesuatu?" Nabi s.a.w. menjawab, "Bekerja dengan keterampilan tangannya untuk kemanfaatan bagi dirinya lalu Bersedekah." Mereka bertanya lagi. Bagaimana kalau dia tidak mampu?" Nabi menjawab: "Menolong orang yang memerlukankan yang sedang teraniaya" Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi menjawab: "Menyuruh berbuat ma'ruf." Mereka bertanya: "Bagaimana kalau dia tidak melakukannya?" Nabi s.a.w. menjawab, "Mencegah diri dari berbuat kejahatan itulah sedekah."
(Hadis Riwayat: Imam Bukhari dan Imam Muslim)


Thursday, July 7, 2011

PERHATIAN KHAS ALLAH KEPADA HAMBA YANG MENGINGATINYA, AMALAN ISTIGHFAR DITUNTUT SEBAGAI PENGHAPUSAN DOSA LALU, HAJI ATAU UMRAH SETIAP 5 TAHUN MAMPU

Tazkirah Jumaat
8 Julai 2011 (5 Syaaban 1432H)


PERHATIAN KHAS ALLAH KEPADA HAMBA YANG MENGINGATINYA

Sesungguhnya Allah s.w.t. telah berfirman “Aku bersama hambaku selagi dia mengingatiku dan kedua bibir mulutnya bergerak menyebutku” (Riwayat Ahmad melalui Abu Hurairah r.a.)

Allah bersama hambanya dimana sahaja mereka berada:

Hadid [4] ……Dia tetap bersama-sama kamu di mana sahaja kamu berada dan Allah Maha Melihat akan apa yang kamu kerjakan.

Tidak perlulah difikirkan bagaimana Allah bersama dengan hambanya kerana Allah tidak bertempat. Allah meliputi seluruh alam sepertimana ruh (nyawa) meliputi seluruh badan. Nyawa atau ruh bukan terletak dijantung, cuma sistemnya berada disitu.

Dalam hadith qudsi di atas Allah berfirman bahawa dia bersama hambanya selagi mereka berzikir kepadanya, ini bermaksud Allah memberikan perhatian yang khas kepada mereka. Zikir pula terbahagi kepada dua jenis iaitu zikir secara senyap (dalam hati) dan zikir secara nyaring (melalui mulut). Dalam ilmu tarikat pada permulaanya, guru akan mengajar muridnya berzikir secara nyaring. Apabila zikir itu sudah melekat dalam hatinya barulah mereka berzikir secara senyap.

Bahkan hati kita juga tidak dapat mengingati Allah kecuali dengan kehendaknya.

Dan (dalam pada itu) tiadalah mereka dapat beringat melainkan jika dikehendaki Allah; Dialah Tuhan yang berhak dipatuhi perintahNya dan Dialah jua yang berhak memberi keampunan (kepada orang-orang yang beriman dan taat). (Al-Muddaththir:56)

Sesiapa yang dibenci Allah akan dijadikan penyembah berhala dan kafir. Mereka ini langsung tidak dapat mengingati Allah.

Maidah [60] Katakanlah: Mahukah, aku khabarkan kepada kamu tentang yang lebih buruk balasannya di sisi Allah daripada yang demikian itu? Ialah orang-orang yang dilaknat oleh Allah dan dimurkaiNya dan orang-orang yang dijadikan di antara mereka sebagai kera dan babi dan penyembah Taghut. Mereka inilah yang lebih buruk kedudukannya dan yang lebih sesat dari jalan yang betul.



AMALAN ISTIGHFAR DITUNTUT SEBAGAI PENGHAPUSAN DOSA LALU

RASULULLAH SAW bersabda yang bermaksud: "Demi Allah, jika kamu tidak berdosa, Allah akan menjadikan satu umat lain yang melakukan dosa, lantas mereka beristighfar kepada Allah lalu diampuni dosa mereka." - (Hadis riwayat Muslim)

Sudah menjadi lumrah manusia tidak boleh lepas daripada kesalahan dan dosa. Hal ini disebabkan adanya sifat lupa, lalai, mengikut hawa nafsu dan godaan syaitan.

Sesungguhnya dosa sebenarnya bukanlah perkara pelik dan mengaibkan tetapi yang aibnya ialah apabila seseorang itu kekal dalam dosa tanpa rasa ingin kembali bertaubat serta memohon ampun daripada Allah.

Oleh itu beristighfar amatlah dituntut dalam Islam kerana ia boleh menghapuskan dosa perbuatan yang dilakukan. Tetapi sayang, kita sukar sekali mengamalkan istighfar ini padahal ia sungguh ringkas dan mudah sehingga akhirnya bertambahlah dosa dilakukan lantaran kelalaian dan tabiat suka bertangguh.

Istighfar juga bukan setakat jalan untuk memohon ampun daripada Allah tetapi sebagai suatu sinar cahaya yang menerangi wajah seseorang.

Melakukan dosa biarpun yang dikatakan dosa kecil perlu dihindarkan kerana dosa kecil boleh menjadi dosa besar apabila:

Dilakukan secara berterusan dan tidak ada azam untuk meninggalkannya. Oleh sebab itu, ada yang mengatakan: "Tidak ada dosa kecil bersama adanya azam untuk terus melakukan, dan tidak ada dosa besar bersama adanya permohonan meminta keampunan.

Perbuatan dosa besar yang dilakukan sekali dan tidak diulangi, harapan untuk memperoleh keampunan terhadapnya lebih besar daripada dosa kecil dilakukan secara berterusan.

Jika dianggap kecil, tetapi sebaliknya, jika dianggap besar, maka ia menjadi kecil di sisi Allah kerana anggapan besar itu timbul daripada kebencian dan berpaling hati daripadanya.

Sebahagian ulama berkata: "Jika seseorang melihat kebesaran Tuhan yang ia menderhaka dengan melakukannya, maka ia akan memandang dosa kecil menjadi besar, dan bukan sebaliknya."

Jika disertai perasaan gembira dan bermegah dengannya.

Jika menganggap ringan keampunan Allah terhadap perbuatannya, tertipu diri kerana menyangka kebolehannya untuk terus melakukan perbuatannya itu disebabkan pemeliharaan Allah terhadapnya dan merasa aman daripada azab-Nya.

Jika dizahirkan, seperti mengatakannya kepada orang lain setelah melakukannya atau sengaja melakukannya di hadapan orang lain.

Jika dilakukan oleh orang yang berilmu dan diikuti masyarakat. Oleh sebab itu, seorang ulama berkewajipan menjauhi dosa, dan menyembunyikannya jika terlajak melakukannya.



HAJI ATAU UMRAH SETIAP 5 TAHUN BAGI MEREKA YANG MAMPU

Allah s.w.t. telah berfirman “Sesungguhnya seorang hamba yang telah diberi kesihatan tubuh badan dan diluaskan rezekinya, sehingga lima tahun, tetapi ia masih belum menziarahiku, dia telah menghampakanku (Riwayat Ibnu Hibban melalui Abu Said Al-Khudri r.a.)

Dalam hadith qudsi ini Allah s.w.t berfirman bahawa seorang hamba yang mampu daripada segi kesihatan dan kewangan dalam tempoh 5 tahun, tetapi tidak menziarahinya dalam bentuk ibadah haji, maka dia telah menghampakan Allah. Sekurang-kurangnya kerjakan umrah kerana ia juga adalah haji iaitu haji kecil.


LATIH OTAK TERUS BERFIKIR, TAMBAH ILMU, AYAT AL-QURAN BUKAN SEKADAR HIASAN DINDING, MENGAMBIL IKTIBAR CABARAN DILALUI NABI KETIKA BERDEPAN KESUSAHAN

Tazkirah Jumaat
1 Julai 2011 (29 Rejab 1432H)


LATIH OTAK TERUS BERFIKIR, TAMBAH ILMU

UNTUK menjaga kesihatan jiwa, biasakan berfikir setiap hari walau fikiran yang kecil sekalipun kerana apabila otak dibiarkan menganggur, boleh ditimpa sakit malah menjadi bingung. Tiap-tiap hari otak mesti dilatih. Jika otak malas berfikir, kita menjadi dungu.

Kebanyakan mereka yang bodoh kerana malas berfikir. Itulah mati di dalam hidup. Haruslah diajar kekuatan berfikir sejak kecil kerana orang yang kuat berfikir akan dapat menghasilkan hikmat. Jika besar kelak dia akan menjadi garam, yang tanpanya sambal masyarakat tiada ada rasa.

Berfikir hampir dengan pengalaman. Seorang pemikir berpengalaman, boleh mengambil natijah (kesimpulan) suatu perkara dengan segera, sedang orang lain memandang perkara itu besar dan sulit.

Laksana seorang yang ada keris pusaka yang tajam, sentiasa diasah dan digosok. Jika keris itu disimpan saja, tidak diasah, digosok, akan berkarat. Begitu juga fikiran manusia, seorang ahli ilmu akan sentiasa ingin menambah ilmunya kerana ilmu laksana lautan.

Manusia umpamakan rahsia dan keajaiban alam ini dengan lautan besar. Ombaknya yang memecah, membawakan mutiara yang tersimpan di dasar lautan masih banyak, hingga dunia kiamat, perbendaharaan laut itu tidak akan habis.

Berkata Hasan Basri: "Pimpin dan kendalikan jiwa dengan baik, kerana amat liarnya, dan beri ingatlah, kerana dia lekas lupa."



AYAT AL-QURAN BUKAN SEKADAR HIASAN DINDING
Oleh Hashim Ahmad

UKIRAN ayat al-Quran, hadis nabi dan nama Allah menjadi pilihan sebagai hiasan yang digantung di dinding rumah, masjid serta premis perniagaan. Mungkin ada beranggapan ia sebagai satu bentuk ibadah atau bertujuan mengelak daripada gangguan.

Syeikh Ibnu 'Utsaimin memperingatkan dua perkara berkaitan al-Quran iaitu jika menganggap menggantungkan ayat al-Quran termasuk dalam ibadah, perbuatan itu tidak pernah dilakukan sabahat dan pengikut mereka.

Atau jika menggantungkan ayat itu dengan niat mengelak keburukan, ia bukan perantara untuk mengelak keburukan tetapi membaca ayat suci al-Quran dapat membantu daripada gangguan serta mengelak keburukan. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Barang siapa yang membaca ayat Kursi pada malam hari maka sentiasa dia akan mendapat penjagaan dari Allah dan syaitan tidak akan mendekatinya sampai pagi hari." (Hadis riwayat Imam Bukhari dan An Nasai)

Sesungguhnya cara mencari keberkatan dengan al-Quran adalah membacanya mengikut hukum, melafazkan dengan lisan, mengimani apa yang disampaikan dalam hati dan mengamalkan dengan anggota tubuhnya.

Firman Allah yang bermaksud: "Orang yang telah Kami berikan Al-Kitab kepadanya, mereka membacanya dengan bacaan yang sebenarnya, mereka itu beriman kepadanya. Dan barang siapa yang ingkar kepadanya, maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Baqarah, ayat 121)

Inilah jalan orang mukmin. Mereka membaca Kitabullah dan tidak menggantungkan di dinding. Namun, tidak dinafikan ada yang menggantungkan ayat al-Quran dengan niat murni supaya siapa yang melihat akan membaca ayat itu.

Tidak kurang juga menggantungkan ayat al-Quran, sekadar mengikut aliran semasa kerana kebanyakan rumah atau pejabat juga melakukannya dan tindakan itu tidak memberi makna sebenarnya. Oleh itu, keberkatan ayat al-Quran sepatutnya dimanfaatkan sebaiknya melalui amalan membaca secara berterusan, memahami isu kandungannya serta mengamalkan setiap ajaran dalam kehidupan bagi mencapai kejayaan di dunia dan akhirat.

Adalah tidak adil rumah dipenuhi gantungan tulisan ayat al-Quran tetapi sebagai hiasan saja tetapi ayat itu tidak diulang baca atau ruang yang penuh ayat al-Quran, berlaku maksiat di situ oleh penghuni yang tidak menghormati kesuciannya.

Sesungguhnya al-Quran tidak diturunkan untuk ayatnya ditulis dengan cantik, dibingkaikan dan digantung sebagai hiasan pada dinding. Firman Allah yang bermaksud: "Ini adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu penuh dengan berkah supaya mereka memperhatikan ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang yang mempunyai fikiran." (Surah Shad, ayat 29)



MENGAMBIL IKTIBAR CABARAN DILALUI NABI KETIKA BERDEPAN KESUSAHAN

MANAKAH yang besar penderitaan kita dengan penderitaan Nabi Adam? Yang dalam syurga bersenang-senang dengan isterinya, lalu disuruh keluar. Manakah yang susah penderitaan kita dengan penderitaan Nabi Nuh, yang menyeru umat kepada Islam, pada hal anaknya enggan mengikut?

Hingga seketika disuruh Tuhan segala ahli kerabatnya naik perahu, anak itu tidak ikut. Malah sama karam dengan orang ramai di dalam gulungan banjir di hadapan matanya. Kemudian datang pula ketetapan Tuhan anak itu bukan keluarganya.

Pernahkah kita lihat cubaan serupa yang ditanggung Ibrahim? Disuruh menyembelih anak untuk ujian, ke manakah dia lebih cinta, kepada Tuhannya atau kepada anaknya?

Yaakub dipisahkan daripada anaknya Yusuf. Yusuf diperdayakan seorang perempuan. Ayub ditimpa penyakit parah. Daud dan Sulaiman kena pelbagai fitnah. Demikian Zakaria dan Yahya, yang memberikan jiwa mereka untuk korban keyakinan. Isa Al-Masih pun demikian pula. Muhammad lebih-lebih lagi.

Pernahkah mereka mengeluh? Tidak, kerana mereka yakin kepercayaan kepada Tuhan menghendaki perjuangan dan keteguhan. Mereka tidak menuntut kemenangan zahir kerana mereka sudah menang.

Mereka memikul beban seberat itu, menjadi Rasul Allah, memikul perintah Tuhan kerana mencintai manusia. Sebab itu mereka tempuh kesusahan, pertama membuktikan cintakan Tuhan, kedua menggembleng (mengekang) batin, ketiga kerana rahim yang sayang segenap umat. Apakah lagi yang akan kita keluhkan apabila berdepan cubaan? Sehingga manakah baru darjat kita, dibandingkan dengan nabi? Mari kita tempuh liku hidup, mari kita berjuang, bersabar, bertawakal dan berani menurut contoh nabi.

Sumber: Tasauf Moden oleh Prof Dr Hamka